Tun Dr Mahathir Mohamad

KUALA LUMPUR – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mempersoalkan kenapa kerajaan tidak menggunakan sebahagian daripada rizab RM520 bilion untuk membayar hutang kerajaan bernilai RM82 bilion.

“Jelas sekali, kita mempunyai banyak simpanan. Pada masa yang sama, kita diberitahu bahawa jumlah hutang Kerajaan berjumlah RM82 bilion.

“Kita membayar faedah ke atas hutang. Jika kita menggunakan RM82 bilion rizab Bank Negara untuk membayar hutang kita, bank masih mempunyai RM438 bilion sebagai rizab,” katanya dalam hantaran media sosialnya.

Menurut Dr Mahathir, kerajaan menyimpan simpanan untuk menangani masalah dan sekarang negara menghadapi masalah sehingga tidak mempunyai dana yang mencukupi untuk membantu orang miskin, subsidi, penyelenggaraan infrastruktur.

“Kita menyimpan rizab untuk menghadapi ‘hari hujan’. Hujan lebat sekarang. Sebenarnya kita sedang mengalami cuaca kering. Petani tidak boleh menanam padi.

“Saya pasti Bank Negara mempunyai penjelasan yang baik. Saya akui saya bukan pakar kewangan. Tetapi sesiapa sahaja boleh melihat kita menghadapi masalah kewangan,” katanya lagi. – MalaysiaGazette