Yahya Sinwar

PENGGANTI Ismail Haniyeh bagi mengetuai pergerakan pembebasan Palestin Hamas telah diumumkan iaitu anak kelahiran asal Gaza, Yahya Sinwar.

Beliau dilahirkan pada 1962 di Khan Younis iaitu kawasan yang paling teruk diserang dan dibom tanpa henti oleh Israel dalam tempoh 10 bulan sejak Oktober.

Keluarganya antara beratus ribu pelarian Palestin yang terpaksa melarikan diri daripada bahagian utara Palestin akibat penjajahan dan kekejaman Israel.

Dia berulang kali ditangkap oleh Israel sejak awal 1980-an kerana penglibatannya dalam aktivisme anti-penjajahan ketika meneruskan pengajian di Universiti Islam di Gaza.

Sinwar sering digambarkan sebagai antara pegawai tertinggi Hamas yang paling tidak berkompromi, merupakan individu yang bertanggungjawab membentuk Briged Qassam iaitu sayap tentera Hamas.

Dia menubuhkan Briged Qassam selepas menamatkan pengajian bertujuan untuk menentang penjajahan dan kezaliman berterusan Israel.

Sinwar menyertai Hamas pada 1987 iaitu sejurus kumpulan bermula sebagai parti politik itu ditubuhkan oleh Shaikh Ahmad Yasin.

Bagaimanapun setahun selepas menyertai Hamas dia dia telah ditangkap oleh tentera Israel.

Negara penjajah itu menjatuhkan empat hukuman penjara selama 426 tahun terhadap beliau atas dakwaan terlibat dalam penangkapan dan pembunuhan dua askar Israel dan empat orang yang disyaki pengintip Palestin.

Dia bagaimanapun dibebaskan oleh Israel pada 2011 sebagai sebahagian daripada perjanjian pertukaran tahanan dengan seorang askar Israel Gilad Shalit, yang telah ditangkap oleh Hamas.

Sinwar tidak mensia-siakan hidupnya dalam penjara Israel. Selama 23 tahun dalam tahanan dia mengambil kesempatan daripada program universiti dalam talian dan belajar bahasa Yahudi, Ibrani.

Dia menjadi mahir dalam hal ehwal Israel dan politik dalam negeri melalui pembacaan berita Israel.

Dia menterjemah ke dalam bahasa Arab puluhan ribu halaman autobiografi bahasa Ibrani yang ditulis oleh bekas ketua agensi keselamatan domestik Israel, Shin Bet.

Menurut The New York Times, Yuval Bitton, seorang doktor gigi Israel yang merawat Sinwar semasa dalam tahanan berkata, Sinwar telah berkongsi halaman terjemahan secara rahsia supaya banduan dapat mengkaji taktik memerangi keganasan agensi itu.

“Encik Sinwar suka memanggil dirinya sebagai “pakar dalam sejarah orang Yahudi,” kata Dr Bitton.

Katanya, Sinwar tahu al-Quran dengan sepenuh hati, dan dia dengan tenang membentangkan doktrin pentadbiran organisasinya.

Semasa berada di penjara, Sinwar juga menulis sebuah novel yang dipanggil “The Thorn and the Carnation,” sebuah kisah kedewasaan yang menyekat hidupnya sendiri.

Ia mengenai seorang budak lelaki Gaza bernama Ahmed, muncul dari persembunyian semasa tahun 1967 dan Perang Arab-Israel mempengaruhi kehidupannya.

Ahmed menyerang penjajah dan mereka yang bekerjasama dengan musuh. Novel itu bertemakan pengorbanan kumpulan penentang Palestin yang tidak berkesudahan.

Sinwar pernah memberitahu seorang wartawan Itali bahawa penjara adalah sebuah pusat pemiliran.

“Penjara membina anda,” katanya, sambil menambah bahawa ia memberinya masa untuk merenung apa yang dia percayai dan harga yang dia sanggup bayar untuknya.

Sinwar menemui cara untuk merancang bagi menentang Israel dengan pemimpin Hamas di luar.

Dia berjaya menyeludup telefon bimbit ke dalam penjara dan menggunakan peguam dan pelawat untuk menghantar mesej keluar, termasuk tentang mencari cara untuk menculik askar Israel untuk ditukar dengan tahanan Palestin.

Selepas dibebaskan dari penjara, Sinwar berkahwin dan mempunyai anak.

Dia tidak banyak bercakap di khalayak ramai tentang keluarganya tetapi pernah berkata bahawa “perkataan pertama yang dituturkan oleh anak saya ialah ‘ayah,’ ‘ibu’ dan ‘drone.'”

Dia menjadi anggota Hamas selepas dibebaskan dan Sinwar dengan cepat bangkit dalam kumpulan pejuang itu dan pada 2012 dipilih ke biro politik Hamas dan ditugaskan untuk menyelaraskan sayap ketenteraan, Briged Qassam.

Pada 2014 dia memainkan peranan utama dalam politik dan ketenteraan semasa serangan tujuh minggu Israel terhadap Gaza.

Pada tahun berikutnya, Amerika Syarikat melabelkan Sinwar sebagai “pengganas global yang ditetapkan khas”.

Pada 2017, Sinwar menjadi ketua Hamas di Gaza, menggantikan Haniyeh yang dipilih sebagai pengerusi biro politik kumpulan itu dan terpaksa meninggalkan Gaza.

Selepas Pertempuran Saif Al-Quds pada tahun 2021, dia mencabar penjajah Israel selepas mengancam untuk membunuhnya.

Beliau berkata, “Hadiah terbesar yang boleh diberikan oleh penjajah Israel kepada saya adalah dengan membunuh saya dan mengisytiharkan saya sebagai syahid. Hari ini saya berusia 59 tahun.”

“Saya lebih rela menjadi syahid oleh F-16 dan peluru berpandu daripada mati akibat COVID-19, strok atau kemalangan jalan raya. Saya lebih rela dibunuh.”

Beliau menambah, “Keputusan atau arahan Gantz tidak akan memendekkan umur saya untuk sesaat pun. Jika dia menginginkan nasihat, saya nasihatkan supaya mengambil iktibar dari Muhammad Al-Deif, Abu Ubaidah dan Al-Qassam kerana jika mereka mengancam kemuadiannya mereka bertindak.”

Sinwar menambah lagi, “Saya akan pulang ke rumah saya dengan berjalan kaki selepas pertemuan ini dan Gantz mempunyai 60 minit untuk membuat keputusan dan menyediakan pesawatnya. Saya tidak akan berkelip satu mata pun.”

Israel menuduh Sinwar sebagai perancang utama serangan terhadap negara Zionis itu pada 7 Oktober tahun lalu yang dinamakan Operasi Taufan al-Aqsa.

Menurut The New York Times, sejak serangan ke atas Gaza, kebanyakan rundingan gencatan senjata telah berlaku di Mesir dan Qatar.

Namun Sinwar masih memainkan peranan utama, walaupun dari tempat persembunyiannya di Gaza.

Sepanjang rundingan itu, persetujuan Sinwar telah diperlukan oleh perunding Hamas sebelum mereka bersetuju dengan sebarang konsesi, menurut pegawai yang biasa dengan rundingan itu.

Walaupun pegawai Hamas sebelum ini menegaskan bahawa Sinwar tidak mempunyai kata putus dalam keputusan kumpulan itu, peranan kepimpinannya di Gaza dan keperibadiannya yang kuat telah memberinya kepentingan yang luar biasa dalam cara Hamas beroperasi, menurut sekutu dan musuh.

“Tiada keputusan yang boleh dibuat tanpa berunding dengan Sinwar,” kata Salah al-Din al-Awawdeh, ahli Hamas dan penganalisis politik yang berkawan dengan Sinwar semasa mereka berdua dipenjarakan di Israel pada 1990-an dan 2000-an.

“Sinwar bukan pemimpin biasa. Dia seorang yang berkuasa dan seorang arkitek acara,” tambah al-Awawdeh.

Pegawai Israel tidak merahsiakan hasrat mereka untuk membunuh beliau.

Dalam tempoh 10 bulan sejak Oktober 2023 Israel telah membunuh lebih 40,000 penduduk Gaza, membumihanguskan wilayah itu namun masih belum berjaya menangkap atau membunuh beliau. – Agensi