TEHRAN – Saluran berita televisyen milik Arab Saudi, Al Arabiya telah diusir dari Semenanjung Gaza kerana laporan berat sebelah terhadap rejim zionis.

Sumber berita melaporkan, pasukan berita Al-Arabiya telah diarah keluar dari wilayah Gaza kerana sikap pro-Israel dan anti-Gaza mereka.

Saluran Al-Alan Gaza melaporkan, wartawan Al-Arabiya tidak lagi mempunyai hak untuk membuat liputan berita Gaza kerana rangkaian Arab Saudi itu menyebarkan naratif palsu tentang rejim zionis mengenai pembunuhan beramai-ramai di Gaza termasuk serangan terakhir yang dilakukan di Al- Sekolah Tabin.

Al Arabiya telah lama dituduh membuat liputan pro-Israel yang membawa kepada kemarahan dalam kalangan rakyat Palestin dan Arab Saudi di media sosial sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Pada pertengahan Julai, Israel membunuh sekurang-kurangnya 90 orang di kem Al-Mawasi Khan Yunus yang sebelum ini telah ditetapkan sebagai “zon selamat” untuk orang awam Palestin.

Bagaimanapun, Israel mendakwa bahawa serangan itu adalah sebahagian daripada operasi yang menyasarkan “komander kanan Hamas”.

Menurut penonton yang marah, Al Arabiya hanya melaporkan pihak Israel mengenai berita palsu, gagal menyebut sanggahan Hamas dan mengabaikan sepenuhnya keterangan saksi, video, dan laporan serangan terhadap orang awam. – Agensi