Emas

NEW YORK – Emas mencecah paras tertinggi pada hari Jumaat apabila pasaran saham global meningkat berikutan data yang meyakinkan tentang kesihatan ekonomi terbesar dunia itu dan kemungkinan pemotongan kadar faedah Amerika Syarikat (AS).

Jangkaan pemotongan kadar faedah AS melemahkan dolar, manakala harga minyak jatuh kerana jangkaan permintaan China yang lemah mengimbangi ketegangan yang berterusan di Timur Tengah, menurut peniaga.

Harga spot emas meningkat ke paras tertinggi AS$2,509.41 seauns apabila pelabur melabur dalam menghadapi kemungkinan pemotongan kadar faedah AS pada September dan peningkatan risiko geopolitik.

“Penurunan mendadak dalam hasil bon di tengah-tengah jangkaan pemotongan kadar oleh Fed” telah mendorong harga emas lebih tinggi, kata Penganalisis City Index dan FOREX.com Fawad Razaqzada.

Ketiga-tiga indeks utama Wall Street mengekang kemerosotan awal untuk ditutup lebih tinggi pada Jumaat, mengakhiri minggu positif.

“Kami menyaksikan pergerakan yang sangat besar sejak dua minggu lalu daripada paras terendah. Dan kini hanya lima peratus di bawah paras tertinggi sepanjang masa.

“Itu menunjukkan kepada kita bahawa masih terdapat banyak permintaan untuk saham pada harga yang lebih rendah,” kata Adam Sarhan dari 50 Park Investments kepada AFP.

Data pekerjaan AS yang lemah dan kenaikan kadar faedah Jepun merugikan pasaran saham pada awal bulan, kerana pelabur yang telah membiayai pelaburan dalam saham teknologi AS dengan meminjam dalam yen yang lemah ketika menghadapi prospek kerugian besar kerana nilai unit Jepun bersempadan lebih tinggi.

Dalam dagangan Asia, Nikkei 225 melonjak 3.6 peratus kerana yen lebih rendah berbanding dolar pada awal hari.

London menentang arah aliran positif di Eropah apabila pound yang semakin kukuh menjejaskan pendapatan syarikat multinasional dalam dolar. -Agensi