GENEVA – Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) menggesa pengeluar meningkatkan pengeluaran vaksin mpox untuk mengekang penyebaran virus yang lebih berbahaya.

WHO telah mengisytiharkan lonjakan mpox sebagai kecemasan kesihatan awam yang membimbangkan antarabangsa – tahap amaran tertinggi dengan kes Clade 1b melonjak di Congo dan merebak di luar sempadannya.

“Kami memerlukan pengilang untuk benar-benar meningkatkan supaya kami mendapat akses kepada banyak lagi vaksin,” kata jurucakap WHO Margaret Harris.

WHO meminta negara-negara yang mempunyai simpanan vaksin mpox untuk mendermakannya kepada negara yang mengalami wabak yang berterusan.

Dua vaksin mpox telah digunakan dalam beberapa tahun kebelakangan ini – MVA-BN, dihasilkan oleh pembuat ubat Denmark Bavarian Nordic, dan LC16 Jepun.

Harris berkata, terdapat 500,000 dos MVA-BN dalam stok, manakala tambahan 2.4 juta dos boleh dihasilkan dengan cepat, jika ada komitmen daripada pembeli.

Untuk 2025, tambahan 10 juta dos boleh dihasilkan, atas permintaan perolehan yang kukuh.

“LC16 ialah vaksin yang tidak dikomersialkan tetapi dihasilkan bagi pihak Kerajaan Jepun.

Terdapat simpanan yang besar bagi vaksin ini,” tambah Harris sambil berkata, WHO bekerjasama dengan Tokyo untuk memudahkan sumbangan.

Badan amal Doctors Without Borders berkata, negara yang mempunyai simpanan vaksin tetapi tiada wabak “mesti menderma sebanyak mungkin dos” kepada negara yang terjejas di Afrika.

Ia menggesa Bavarian Nordic menurunkan Harga vaksin itu sambal berkata, MVA-BN tidak dapat dicapai oleh kebanyakan negara di mana mpox adalah ancaman.

Persekutuan Persatuan Palang Merah dan Bulan Sabit Merah Antarabangsa, rangkaian kemanusiaan terbesar di dunia berkata, ia menghadapi cabaran besar dalam menangani penyakit cacar.

Bronwyn Nichol, pegawai kecemasan kesihatan awam kanan IFRC berkata, kebanyakan stok vaksin berada di negara-negara kaya, dan yang dihantar ke Afrika setakat ini adalah “penurunan dalam baldi”.

“Terdapat kekurangan ujian, rawatan dan vaksin yang kritikal di seluruh benua. Kekurangan ini sangat menghalang keupayaan untuk membendung wabak itu,” katanya. – Agensi