Tentera Israel semasa operasi di Jenin di Tebing Barat yang diduduki. Foto AFP

ANKARA – Tentera Israel mendakwa telah membunuh seorang pemimpin Hamas, Wassem Hazem di Tebing Barat yang diduduki di utara.

Rejim zionis itu didakwa menyasarkan kenderaan membunuh Wassem Hazem yang merupakan ketua rangkaian Hamas di Jenin di Tebing Barat.

Turut terkorban dua lagi rakyat Palestin, Misbah al-Masharka dan Arafat Amr, yang berada di dalam kenderaan itu.

Tentera Israel meneruskan serangan tenteranya di bandar Jenin dan kem pelariannya di utara Tebing Barat untuk hari ketiga berturut-turut pada hari Jumaat.

Pada hari Rabu, tentera Israel melancarkan serangan ketenteraan terbesar sejak 2002 di bandar Tulkarm dan Jenin, serta di kem pelarian Al Fara berhampiran Tubas, membunuh 16 rakyat Palestin, menurut angka Palestin.

Ketegangan semakin memuncak di Tebing Barat yang diduduki di tengah-tengah serangan kejam Israel di Semenanjung Gaza, yang telah membunuh lebih 40,600 rakyat Palestin, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, sejak 7 Oktober tahun lalu.

Sekurang-kurangnya 670 rakyat Palestin telah terbunuh sejak itu, hampir 5,400 yang lain cedera dan lebih 10,300 ditangkap di wilayah yang diduduki, menurut Palestin. – Agensi