Ahmad Zahid Hamidi

KUALA LUMPUR – Pemberian sebidang tanah seluas 6,000 meter persegi oleh kerajaan Timor-Leste kepada Malaysia akan memperkukuhkan lagi hubungan dua hala dengan negara itu.

Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi berkata, lawatan rasminya ke negara republik itu membuahkan hasil yang luar biasa.

Katanya, pertemuan dengan pemimpin negara itu termasuk Presiden José Ramos-Horta dan Perdana Menteri Kay Rala Xanana Gusmão membuka peluang untuk kedua-dua negara mengembangkan potensi kerjasama yang menguntungkan.

“Kami juga amat menghargai pemberian Kerajaan Timor-Leste sebidang tanah seluas 6,000 meter persegi, satu isyarat yang akan mengukuhkan dengan ketara hubungan dua hala antara kami,” katanya dalam satu kenyataan.

Pemberian tanah itu bertujuan untuk membangunkan pejabat kedutaan besar Malaysia di Timor-Leste.

Dalam lawatan itu, Ahmad Zahid berkata beliau turut membincangkan mengenai pembangunan luar bandar, perancangan perumahan, dan industri halal.

Ahmad Zahid berkata, agar mencadangkan agar TradeInvest Timor-Leste melaksanakan misi perdagangan dan pelaburan ke Malaysia untuk meneroka potensi pelaburan peluang untuk kedua-dua negara.

“Malaysia, melalui Program Kerjasama Teknikal Malaysia (MTCP), kekal teguh dalam komitmennya untuk berkongsi pengalaman dan kepakaran pembangunannya dengan Timor-Leste di bawah rangka Kerjasama Selatan-Selatan,” katanya lagi.

Ahmad Zahid menyifatkan lawatan rasminya ke negara tersebut merekodkan beberapa pencapaian penting khususnya membabitkan kerjasama dalam sektor pendidikan tinggi.

Ujarnya, ia berjaya diterjemah melalui pemeteraian Surat Niat (LoI) antara UniKL dan Kementerian Pendidikan Tinggi Timor- Leste bagi penubuhan pusat Pendidikan dan Latihan Vokasional (TVET) di negara ini.

“UniKL juga bersedia untuk menawarkan 50 biasiswa kepada pelajar Timor-Leste yang layak untuk melanjutkan pengajian Master dan PhD di institusi tersebut,” katanya.

Ahmad Zahid turut berbesar hati apabila beliau dan deligasi dijemput oleh Kerajaan Timor-Leste menghadiri Majlis Ulang Tahun Referendum yang ke-25 (Popular Consultation Day) di Parlimen Nasional. – MalaysiaGazette