Gobind Singh Deo

KUALA LUMPUR – MyDIGITAL Corporation dan Bursa Malaysia Bhd.  memeterai memorandum kerjasama (MoC) untuk memperkasakan senarai syarikat awam (PLC) di Malaysia dalam usaha mencapai matlamat alam sekitar, sosial dan tadbir urus (ESG) melalui penggunaan digital teknologi.

Menerusi MoC itu, kedua-dua pihak akan meneroka pelbagai inisiatif termasuk kepimpinan pemikiran mengarang bersama penerbitan, pertukaran amalan terbaik dan menganjurkan Malaysia Centre4IR ESG Innovation Challenge (Cabaran Inovasi).

MoC itu juga sejajar dengan usaha kerajaan melalui Kementerian Digital untuk menyokong syarikat dalam mempercepatkan perjalanan ESG ke arah transformasi digital khusus penekanan terhadap keperluan Dasar Revolusi Perindustrian Ke-4 (4IR).

Menteri Digital, Gobind Singh Deo berkata, MoC adalah bukti kepada perjalanan transformasi digital negara yang berterusan di mana kerjasama itu mewakili kekuatan komitmen kerajaan untuk menerapkan kemampanan pada teras strategi pembangunan.

Beliau menegaskan, berdasarkan artikel Forum Ekonomi Dunia, Malaysia mengambil langkah berani untuk mewujudkan dirinya sebagai peneraju dalam ruang ESG.

“Saya gembira membaca keperluan Bursa Malaysia untuk PLC yang mendedahkan amalan kemampanan mereka dalam laporan tahunan mereka yang digambarkan dalam artikel itu.

“Malah artikel itu turut mengetengahkan Cabaran Inovasi sebagai inisiatif yang menunjukkan bagaimana inovasi dan perkongsian boleh memacu kemajuan yang ketara ke arah kemampanan,” katanya pada majlis MoC di sini hari ini.

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Bursa Malaysia, Datuk Muhamad Umar Swift berkata, Cabaran Inovasi bertujuan untuk membina momentum dengan membangunkan perkongsian antara syarikat dan syarikat baharu yang menghasilkan hasil yang saling menguntungkan.

“Ia bertujuan untuk menggalakkan penggunaan teknologi 4IR yang menyokong penggunaan ESG, menjana kes penggunaan praktikal yang meningkatkan kecekapan operasi dan keupayaan automasi proses manakala menyumbang serentak kepada sasaran sifar bersih,” katanya,

Beliau berkata Cabaran Inovasi juga mengundang inovator dari sekitar dunia untuk mengemukakan projek atau penyelesaian yang memanfaatkan digital teknologi seperti automasi, kecerdasan buatan dan data analisis untuk menyelesaikan penyataan masalah khusus syarikat. – MalaysiaGazette