Logo WMO

GENEVA – Pertubuhan Meteorologi Sedunia (WMO) meramalkan 60% kemungkinan kesan penyejukan La Nina muncul menjelang akhir tahun ini.

La Nina, dicirikan oleh penyejukan suhu permukaan lautan di tengah dan timur Lautan Pasifik Khatulistiwa, dijangka berkembang berikutan keadaan neutral El Nino-Southern Oscillation (ENSO) semasa, kata WMO dalam satu kenyataan.

Ia menambah, kebarangkalian pembentukan La Nina diramalkan pada 55% dari September hingga November 2024 dan dijangka meningkat kepada 60% dari Oktober 2024 hingga Februari 2025.

Oleh itu, peluang El Nino membangunkan semula dalam tempoh ini dianggap kecil.

Fenomena La Nina sering membawa kesan penyejukan terhadap iklim global, berbeza dengan kesan pemanasan yang biasanya dikaitkan dengan El Nino, jelas kajian terkini WMO itu.

Walaupun peristiwa La Nina boleh mempengaruhi corak cuaca seperti hujan dan suhu, kesannya berbeza-beza berdasarkan faktor seperti keamatan, tempoh dan interaksi dengan pemacu iklim lain.

“Sejak Jun 2023, kami telah melihat rentetan lanjutan suhu permukaan tanah dan laut global yang luar biasa,” kata Setiausaha Agung WMO Celeste Saulo.

Tambahnya, walaupun peristiwa La Niña penyejukan jangka pendek muncul, ia tidak akan mengubah trajektori jangka panjang peningkatan suhu global akibat gas rumah hijau yang memerangkap haba di atmosfera.

Menurut WMO, dunia telah merekodkan suhu paling hangat sejak sembilan tahun lalu walaupun di tengah-tengah tempoh La Nina berbilang tahun yang berlaku dari 2020 hingga awal 2023.

Peristiwa El Nino terbaharu, yang muncul pada Jun 2023 dan memuncak antara November 2023 dan Januari 2024, adalah “salah satu daripada lima terkuat dalam rekod” sebelum hilang walaupun beberapa impak berterusan.

“Sejak tiga bulan lalu, keadaan neutral telah berlaku – sama ada El Nino mahupun La Nina. Tetapi kami masih melihat keadaan cuaca ekstrem yang meluas, termasuk panas terik dan hujan yang dahsyat,” kata Saulo.

Beliau berkata ramalan bermusim untuk El Nino dan La Nina serta kesan yang berkaitan ke atas corak iklim di seluruh dunia merupakan “alat penting” untuk memaklumkan amaran awal dan tindakan awal. – Agensi