Kasim Mansor bergambar bersama peserta persidangan.

KOTA KINABALU – Pembangunan pendidikan di luar bandar perlu berhadapan dengan cabaran dalam era kepesatan teknologi hari ini.

Naib Canselor Universiti Malaysia Sabah (UMS), Profesor Datuk Dr. Kasim Mansor berkata, zaman digital memberikan peluang yang tidak pernah berlaku sebelum ini dan ini memberi cabaran yang membimbangkan untuk pendidikan luar bandar.

“Alat digital berpotensi untuk merapatkan jurang dalam akses kepada pendidikan berkualiti, membolehkan pelajar di kawasan paling terpencil berhubung dengan
sumber dan kepakaran yang satu ketika dahulu di luar jangkauan.

“Jurang digital kekal sebagai penghalang yang ketara, memburukkan lagi ketidaksamaan dan mengehadkan potensi faedah yang boleh dibawa oleh teknologi kepada pendidikan luar bandar,” katanya ketika merasmikan Persidangan Antarabangsa Mengenai Pendidikan Luar Bandar: Memperkasa Pendidikan Luar Bandar Dalam Era Digital di Dewan Resital, UMS.

Justeru katanya, persidangan anjuran UMS itu mampu menggalakkan semua peserta untuk terlibat dalam perbincangan yang bermakna, berkongsi idea berinovasi dan
bekerjasama dalam penyelesaian yang akan membantu mengatasi cabaran-cabaran dalam isu pendidikan.

“Persidangan ini menyediakan platform unik untuk kita meneroka bagaimana memanfaatkan kuasa teknologi digital untuk mewujudkan peluang pendidikan yang
inklusif, saksama dan mampan untuk semua,” katanya.

Tambah beliau, pengiktirafan juga perlu diberikan kepada peranan pendidik yang berada di barisan hadapan dalam transformasi tersebut.

“Memperkasakan pendidikan luar bandar dalam era digital bukan sahaja memerlukan infrastruktur teknologi tetapi juga pembangunan celik digital dan kemahiran pedagogi dalam kalangan guru.

“Pendidik kita mesti dilengkapi dengan pengetahuan dan alatan untuk menyepadukan sumber digital dengan berkesan ke dalam amalan pengajaran mereka, memupuk persekitaran di mana pelajar boleh berkembang maju dalam dunia yang berubah dengan pantas.

“Melalui program penyelidikan kami, dan kerjasama dengan rakan kongsi tempatan dan antarabangsa, kami berhasrat untuk menyumbang kepada pembangunan model
pendidikan inovatif yang boleh disesuaikan dengan keperluan masyarakat luar bandar,” ujar beliau. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here