Pelabuhan Pulau Pinang

BUTTERWORTH – Penang Port Sdn Bhd (PPSB) sedang menunggu kelulusan untuk pelan pembesaran RM2.2 bilion di Terminal Kontena Butterworth Utara yang dijangka dilancarkan secara berperingkat sebaik menerima ‘lampu hijau’ daripada kerajaan.

Ia adalah sebahagian daripada perjanjian konsesi jangka panjang Pelabuhan Pulau Pinang yang berlangsung sehingga 2055, kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, V. Datuk Sasedharan.

“Apabila kerajaan memberi kami konsesi untuk Pelabuhan Pulau Pinang, pembesaran adalah sebahagian daripada perjanjian itu,” katanya yang juga memaklumkan pelabuhan berkenaan sah untuk tempoh 30 tahun.

Pelan induk tersebut yang dikemukakan pada 2023 bertujuan untuk meningkatkan kapasiti pelabuhan sejajar dengan aktiviti perindustrian yang semakin berkembang di wilayah utara khususnya dalam sektor pembuatan solar dan kertas.

Sasedharan berkata, pengembangan berperingkat itu bertujuan untuk mendapatkan permintaan pasaran kontena yang semakin meningkat dan menampung peningkatan aktiviti eksport yang dipacu oleh industri berkenaan.

Setelah diluluskan, ia akan mengambil masa kira-kira 18 hingga 24 bulan untuk memulakan kerja-kerja penambakan dan pembinaan.

Pada masa ini, kapasiti dermaga Pelabuhan Pulau Pinang berjumlah 2.3 juta unit bersamaan dua puluh kaki (TEU) dengan rancangan untuk meningkat kepada 4.1 juta TEU menjelang 2045–2050.

Kapasiti halaman juga akan meningkat daripada 2.2 juta kepada 2.9 juta TEU apabila pembesaran selesai.

Pelan itu turut termasuk memperluaskan dermaga sedia ada daripada 1.5 kilometer (km) kepada 2.9 km iaitu membina pintu gerbang baharu bagi mengurangkan kesesakan dan mewujudkan 70 hektar ruang limbungan kontena baharu bersama dengan 107 hektar untuk pergudangan logistik.

Bagi tahun ini, Pelabuhan Pulau Pinang menjangkakan penghantaran kontenanya di terminal itu lebih rendah daripada jangkaan 1.55 juta TEU berikutan krisis Laut Merah yang berterusan yang terus mengganggu laluan perkapalan global.

V. Sasedharan

Untuk 2023, TEU Pelabuhan Pulau Pinang berjumlah 1.44 juta.

Sejak menjadi entiti swasta di bawah Seaport Terminal (Johore) Sdn Bhd, Pelabuhan Pulau Pinang telah melabur lebih RM700 juta dalam menaik taraf infrastrukturnya.

Pelaburan itu termasuk penambahbaikan kepada perkhidmatan feri, perluasan dermaga, sistem teknologi maklumat (IT) dan pembangunan terminal pelayaran moden. – MalaysiaGazette

 

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here