Abdul Aziz Mohd Yusof

KUALA LUMPUR – Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS telah mengarahkan penutupan lapan premis yang digunakan oleh Global Ikhwan Service and Business Holdings (GISBH) atau rangkaiannya yang didaftarkan sebagai Sekolah Islam Persendirian di bawah Enakmen Pengawalan Sekolah-Sekolah Agama Islam 1988 (EPSAI 1988).

Lapan buah Sekolah Islam Persendirian yang berkenaan ialah Maahad Tahfiz Wal Ulum Al Ghazaly, Sepang; Sekolah Rendah Islam Miftahul Hikmah, Klang; Sekolah Menengah Islam Global Ikhwan (Banat), Rawang; Sekolah Menengah Islam Zadut Taqwa 2, Puchong; Sekolah Menengah Islam Zadut Taqwa 1, Shah Alam; Sekolah Rendah Islam Yaqutul Fuad, Rawang; Sekolah Rendah Islam Integrasi Bustanul Ikhwani, Rawang dan Sekolah Rendah Islam Integrasi Qurratul Ain, Sepang.

Pengerusinya, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof berkata, arahan itu susulan pemeriksaan dan siasatan ke atas semua sekolah terlibat didapati menyalahi peruntukan EPSAI 1988 oleh JAIS.

Justeru, arahan penutupan semua sekolah Islam tersebut telah dikeluarkan oleh JAIS menurut seksyen 25 EPSAI 1988 pada 23 September 2024.

Tindakan pembatalan pendaftaran sekolah Islam yang masih lagi berkuat kuasa juga akan dilaksanakan tertakluk kepada EPSAI 1988.

“Pegawai Penguatkuasa Agama juga sedang melengkapkan kertas siasatan terhadap individu yang telah dikenal pasti terlibat dengan GISBH dan rangkaiannya bagi kesalahan yang berhubung dengan agama Islam di bawah Enakmen Jenayah Syariah (Selangor) 1995 dan Enakmen Pentadbiran Agama Islam (Negeri Selangor) 2003 dan kertas siasatan tersebut akan dikemukakan kepada Ketua Pendakwa Syarie,” katanya dalam kenyataan di sini.

Katanya, MAIS i menjunjung titah Sultan Selangor yang menitahkan penguatkuasaan tegas dilaksanakan bagi membanteras kesalahan jenayah termasuk jenayah akidah yang dikaitkan GISBH.

Sementara itu, MAIS akan turut membantu Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) di dalam proses pemulihan kanak-kanak yang diselamatkan dari rumah amal yang kini ditempatkan di rumah kawalan jabatan tersebut.

MAIS juga telah membuat keputusan mengambil alih pengurusan Masjid Cahaya Iman dan menutup Musolla Ikhwan di Kompleks GISBH yang kedua-duanya terletak di Bandar Country Homes Rawang sementara siasatan berhubung dengan kesalahan jenayah termasuk jenayah syariah terhadap GISBH dan rangkaiannya selesai dilaksanakan.

Abdul Aziz menambah, MAIS juga menubuhkan satu jawatankuasa khas yang turut disertai oleh JAIS, Jabatan Mufti Negeri Selangor, Polis Diraja Malaysia (PDRM), JKM dan agensi yang berkaitan bagi menyelaras tindakan terhadap GISBH dan rangkaiannya.

“MAIS dan semua agensi hal ehwal Islam di negeri Selangor akan terus melaksanakan tindakan penguatkuasaan secara serius dan bersepadu bagi memastikan sebarang gerakan penyebaran ajaran yang menyeleweng daripada agama Islam sebenar dibanteras sepenuhnya di negeri Selangor ini dan semua pihak yang terlibat dibawa ke muka pengadilan,” ujarnya.

 

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here