R.Ramasamy MalaysiaGazette.

KUALA LUMPUR – Pengundi Cina dan India boleh mencipta sejarah pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Mahkota jika beramai-ramai mengundi menentang calon UMNO Syed Hussein Syed Abdullah.

Pengerusi Urimai P. Ramasamy berkata, PRK itu peluang keemasan untuk pengundi Cina dan India menghantar mesej yang kuat kepada UMNO.

“Mengundi menentang gabungan BN akan mewakili satu langkah penting bagi orang bukan Melayu untuk menyuarakan rasa tidak puas hati mereka dan menghukum UMNO kerana salah lakunya.

“Retorik berbaur Ketua Pemuda Umno, Muhamed Akmal Saleh terhadap orang bukan Melayu bukanlah satu insiden terpencil. Ia mencerminkan fenomena ideologi yang berakar umbi dalam UMNO.

“Kerelevanan parti itu telah lama terikat dengan strategi memburukkan orang bukan Melayu,” kata Ramasamy dalam kenyataan.

Ramasamy berkata, meskipun PRK Mahkota mungkin tidak menggambarkan sepenuhnya sentimen pengundi di seluruh negara, namun ia tetap memberi peluang kepada pengundi Cina dan India untuk mengembalikan maruah mereka dengan enggan menyokong calon UMNO.

“Pengundi Cina tidak seharusnya terpengaruh dengan kebolehan calon berbahasa Mandarin dengan fasih, begitu juga pengundi India tidak boleh terpikat dengan janji dua krematorium baharu di kawasan itu.

“Orang bukan Melayu tidak mencari pemberian atau serbuk roti semata-mata; mereka mencari maruah dan pengiktirafan hak mereka sebagai warganegara yang sama rata,” kata bekas pemimpin DAP itu.

Tambah beliau, secara realiti undi Melayu akan berpecah antara Barisan Nasional dan Perikatan Nasional dan tanpa sokongan bukan Melayu, BN boleh kalah dalam pilihan raya kecil itu.

“Walaupun kekalahan sebegitu akan menjadi kemunduran bagi BN dan UMNO, ia akan menjadi detik kemenangan bagi bukan Melayu, menunjukkan bahawa mereka tidak lagi boleh dipandang remeh.

“Dengan menolak UMNO secara besar-besaran, pengundi bukan Melayu boleh membuktikan kebenaran pepatah lama: setiap anjing ada harinya,” kata beliau.

Sementara itu Ramasamy mendakwa surat layang yang menggesa pengundi Cina tidak menyokong calon BN dalam pilihan raya Sabtu ini dibuat oleh puak dalam DAP yang menentang kerjasama dengan UMNO.

Menurut beliau, ramai dalam DAP tidak boleh menerima pakatan oportunis dengan UMNO dan berasa dikhianati oleh pemimpin yang pernah menentang parti itu.-MalaysiaGazette

1 Komen

  1. PRN MAHKOTA pengiundi meluat dengan ramasamy dan akan ajar ramadamy untuk cermin diri dan menunjukan pintu bersara dari politik.

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here