Gambar hiasan

NEW YORK – Harga minyak melonjak di tengah-tengah konflik yang berterusan di Timur Tengah dan jangkaan kerancakkan aktiviti ekonomi di, Amerika Syarikat (AS) dan China, akan meningkatkan permintaan minyak.

Arab Saudi mungkin akan menambah pengeluaran minyak pada bulan Disember, mengehadkan kenaikan harga selanjutnya.

Penanda aras antarabangsa minyak mentah Brent meningkat sebanyak 0.02% kepada AS$71.95 setong pada 10.04 pagi waktu tempatan (0740 GMT), meningkat daripada penutupan sesi sebelumnya sebanyak AS$71.93.

Manakala penanda aras AS West Texas Intermediate (WTI) jatuh sebanyak 0.16% kepada AS$68.32 setong selepas ditutup pada AS$68.43 pada sesi sebelumnya.

Sementara itu, penganalisis menjangkakan data pekerjaan akan datang memberikan petunjuk tentang langkah seterusnya Rizab Persekutuan AS dan pandangan lanjut tentang ekonomi negara itu.

Penunjuk inflasi yang lebih rendah daripada jangkaan di AS telah meningkatkan jangkaan Fed mungkin memberi tumpuan untuk menyokong pasaran buruh dan terus mengurangkan kadar faedah.

Jangkaan bahawa Fed akan mengurangkan kadar sebanyak 75 mata asas menjelang akhir tahun kekal kukuh, dengan kemungkinan 54% pemotongan 50 mata asas pada bulan November.

Pemotongan kadar faedah ini dijangka meningkatkan aktiviti ekonomi dan permintaan minyak.

Jangkaan langkah yang diambil oleh China untuk meningkatkan mobiliti ekonomi akan memberi kesan positif kepada permintaan minyak di negara itu menyokong kenaikan harga.

Selain itu, jangkaan langkah yang diambil oleh China untuk meningkatkan mobiliti ekonomi akan memberi kesan positif kepada permintaan minyak di negara itu menyokong kenaikan harga.

Insentif ekonomi yang diumumkan oleh kerajaan China minggu lepas secara positif mempengaruhi pasaran, dan kerajaan telah menunjukkan bahawa bank akan mengurangkan kadar faedah gadai janji untuk menangani isu semasa dalam sektor perumahan.

Sebaliknya, Arab Saudi, pengeluar terbesar dalam Pertubuhan Negara Pengeksport Petroleum (OPEC), akan meningkatkan pengeluaran pada Disember untuk menuntut semula bahagian pasaran telah menghadkan keuntungan.

Pada bulan Jun, kumpulan OPEC+, yang termasuk ahli OPEC dan pengeluar utama lain seperti Rusia, bersetuju untuk melanjutkan pemotongan sukarela sebanyak 2.2 juta tong sehari sehingga September, dengan pemansuhan berperingkat dirancang sehingga September 2025.

Bagaimanapun, dasar Arab Saudi nampaknya beralih ke arah peningkatan bekalan, kerana pengeluaran daripada pengeluar bukan OPEC dan permintaan global yang lebih lemah mengimbangi usaha kumpulan itu untuk mengekalkan harga yang lebih tinggi. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here