Pengarah Pusat Belia Antarabangsa (IYC), Dr. Mohamed Maliki b. Mohamed Rapiee pada sidang media mengenai AI Ready ASEAN semalam.

KUALA LUMPUR – Malaysia bersedia merebut peluang melalui inisiatif baharu ASEAN Ready for Artificial Intelligence (AI Ready ASEAN) yang dilancarkan di Jakarta, Indonesia pada minggu lalu.

Inisiatif itu juga telah disokong dengan geran tunai berjumlah US$5 juta daripada pihak Google.org dan diuruskan oleh Yayasan ASEAN dengan tujuan meningkatkan literasi AI dalam kalangan penduduk ASEAN.

Di Malaysia, Steps Media Asia telah dipilih sebagai wakil tunggal untuk melaksanakan inisiatif berkenaan dengan kerjasama Yayasan ASEAN.

Iai adalah peluang penting bagi Malaysia terutama dalam meningkatkan literasi AI dalam kalangan remaja, pelajar, belia, dan guru, katanya dalam satu kenyataan Pusat Belia Antarabangsa (IYC).

Inisiatif AI Ready ASEAN dijangka berlangsung selama dua setengah tahun dan akan melatih 2,000 jurulatih utama yang seterusnya melatih 800,000 pelatih, memberi manfaat kepada 5.5 juta penduduk di seluruh ASEAN.

Sebagai langkah awal, IYC bersedia untuk bekerjasama dalam menjayakannya dengan harapan Malaysia akan terus memainkan peranan penting memandangkan kedudukan negara yang terkehadapan dalam bidang AI.- MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here