Nima Rinji

KATHMANDU – Seorang remaja Nepal berjaya memecahkan rekod dunia untuk pendaki gunung termuda yang mencapai 14 puncak tertinggi di bumi.

Sherpa Nima Rinji, 18, berdiri di atas Gunung Shishapangma, Tibet pada kira-kira 6.05 waktu tempatan pada hari Rabu.

Dengan kejayaan ini, Nima menjadi pendaki terbaharu daripada beberapa individu yang telah mendaki semua “lapan ribu” dunia.

Istilah ‘lapan ribu’ dunia itu adalah Lapan ribu itu ialah 14 gunung yang diiktiraf oleh Persekutuan Mendaki Gunung dan Mendaki Antarabangsa (UIAA) sebagai ketinggian lebih daripada 8,000 meter (26,247 kaki) di atas paras laut, dan cukup bebas daripada puncak yang berdekatan.

Sherpa Nima mula mendaki gunung altitud tinggi pada usia 16 tahun, mencapai semua ‘lapan ribu’ dalam masa 740 hari.

Dia mencapai puncak Manaslu, Nepal, gunung kelapan tertinggi di dunia, pada 30 September 2022 – sejurus selepas menamatkan peperiksaan sekolah menengah gred 10.

Pada setiap trek, atlet muda itu ditemani rakan pendakinya, Sherpa Pasang Nurbu.

Pendakian itu memecahkan rekod Nima Rinji, menjadi pendaki termuda Gunung Himalaya G1 dan G2; pendaki termuda yang pernah mendaki Nanga Parbat di Kashmir; dan pendaki termuda yang telah mendaki kedua-dua Gunung Everest dan Lhotse berdekatan dalam masa 10 jam.

“Ini bukan sekadar kemuncak perjalanan peribadi saya, tetapi penghormatan kepada setiap Sherpa yang berani bermimpi melangkaui sempadan tradisi yang ditetapkan untuk kami.

“Mendaki gunung lebih daripada bekerja, ia adalah bukti kekuatan, ketabahan dan semangat kami,” kata Nima Rinji sejurus selepas mendaki Gunung Shishapangma.

Walaupun perkataan ‘sherpa’ biasanya digunakan untuk menggambarkan seseorang yang menjadi pemandu gunung atau kuli yang bekerja di kawasan Everest, ia sebenarnya adalah nama kumpulan etnik yang tinggal di pergunungan Nepal.

Nima berkata, dia mahu membuktikan kepada generasi muda Sherpa bahawa mereka boleh “meningkatkan stereotaip sebagai hanya menyokong pendaki dan menerima potensi mereka sebagai atlet, pengembara dan pencipta peringkat teratas”.

“Kami bukan hanya pemandu, kami juga adalah pelopor. Biar ini menjadi panggilan kepada setiap Sherpa untuk melihat maruah dalam kerja kami, kuasa dalam warisan kami, dan kemungkinan tanpa had pada masa depan kami,” katanya.

Nima berasal daripada keluarga pendaki gunung yang memegang rekod, yang kini mengendalikan Seven Summit Treks- syarikat ekspedisi mendaki gunung terbesar di Nepal, dan kumpulan yang bersamanya beliau menyelesaikan pendakian Gunung Shishapangma.

Bercakap kepada BBC sejurus selepas rekod itu dibuat, bapanya, Tashi Lakpa Sherpa, menceritakan, Nima menyampaikan berita itu melalui telefon satelit.

“Dia memberitahu saya: “‘Ayah, saya sampai ke puncak pada jam 6.05. ‘Saya dan rakan sekerja Pasang Norbu telah tiba’,” kata Tashi Lakpa.

Pemegang rekod sebelum ini untuk pendaki gunung termuda yang mencapai semua lapan ribu pendaki juga adalah pendaki Nepal, Mingma Gyabu ‘David’ Sherpa, yang mencapainya pada usia 30 tahun pada 2019.

“Rekod ini sukar untuk dipecahkan sekarang,” kata UIAA. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here