Ketua Pegawai Eksekutif Institut Jantung Negara (IJN), Prof. Datuk Seri Dr. Mohamed Ezani Md Taib.

KUALA LUMPUR – Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Institut Jantung Negara (IJN) Holdings dan Ketua Pegawai Eksekutif IJN Sdn Bhd yang baharu, Prof. Dr. Ezani Md Taib bersedia meneroka teknologi baharu dalam rawatan jantung.

Beliau juga mahu mengukuhkan kepimpinan IJN dalam industri penjagaan kesihatan sambil meningkatkan kapasiti institut itu menangani kes jantung yang kompleks dan menjadikannya pusat penyelidikan.

Dr Ezani secara rasmi menerajui jawatan teratas di IJN pada 1 September tahun ini.

Beliau juga mahu mengukuhkan peranan IJN sebagai hab serantau pemindahan jantung, paru-paru dan mengembangkan perkongsian pendidikan dengan melatih generasi pakar.

Di bawah kepimpinannya, IJN juga akan mengutamakan penjagaan berpusatkan pesakit dan kecekapan operasi untuk memastikan pertumbuhan mampan sambil mengekalkan perkhidmatan bertaraf dunia.

“Industri penjagaan kesihatan sedang berkembang dan IJN bukan sahaja perlu mengikuti perkembangan tetapi memimpin dengan inovasi.

“Fokus saya adalah untuk menerima teknologi baharu, memupuk kerjasama antarabangsa dan memastikan kecemerlangan klinikal kami diterjemahkan kepada hasil yang lebih baik untuk pesakit kami,” katanya.

Hari ini beliau dan barisan kepimpinan IJN menganjurkan makan tengah hari bersama wakil media.

Selepas memainkan peranan penting dalam prosedur pemindahan jantung dan paru-paru pertama dan menyumbang kepada pembangunan teknologi jantung mekanikal, pengalaman luas Dr. Ezani memastikan IJN kekal di barisan hadapan dalam pembedahan jantung yang kompleks.

Kepakaran beliau telah mendapat pengiktirafan IJN sebagai peneraju di rantau ini seterusnya meletakkan institusi itu untuk meneruskan sumbangannya kepada penjagaan jantung global.

Kepimpinan Dr. Ezani juga melangkaui kerja klinikal.

Sebagai eksekutif berpengalaman dengan lebih 13 tahun dalam Jawatankuasa Pengurusan IJN, beliau memahami aspek operasi dan perniagaan pengurusan penjagaan kesihatan.

Di samping peranan kepimpinannya, Dr. Ezani akan terus memacu pendidikan dan penyelidikan perubatan.

Sebagai Pengarah Klinikal Direktorat Pendidikan dan Latihan serta Profesor Adjung dalam Program Pembedahan Kardiotorasik IJN-Universiti Teknologi Malaysia (UiTM), beliau komited untuk membentuk masa depan pembedahan kardiotoraks di Malaysia.

Usaha beliau dalam pendidikan memastikan IJN bukan sahaja cemerlang dalam penjagaan pesakit tetapi juga kekal sebagai institusi terkemuka dalam melahirkan pakar jantung.

Visinya untuk inovasi, pertumbuhan dan kecemerlangan klinikal akan membimbing IJN ke arah kejayaan yang berterusan selain memastikannya kekal dikenali pusat penjagaan jantung bertaraf dunia. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here