Serangan peluru berpandu Hezbollah ke atas bandar Haifa. Foto IRNA

TEHRAN – Lebih banyak letupan menggegarkan bandar Haifa yang diduduki Israel berikutan pusingan baharu serangan peluru berpandu balas oleh Hezbollah.

Dalam satu kenyataan, Hezbollah berkata, para pejuangnya melancarkan serangan roket kualitatif ke atas Pusat Pemulihan dan Penyelenggaraan rejim zionis, selatan Haifa pada malam Ahad.

Sumber zionis pula melaporkan beberapa letupan kedengaran di Haifa, mendorong siren berbunyi di Pelabuhan Haifa di bandar itu, menyebabkan penduduk peneroka melarikan diri.

Tentera Israel juga mengumumkan sistem pertahanan udaranya telah diaktifkan dan cuba memintas peluru berpandu Hezbollah.

Sumber zionis juga melaporkan sekurang-kurangnya lima roket ditembak dari selatan Lubnan ke Pelabuhan Haifa.

Operasi membalas dendam oleh Hezbollah berlaku beberapa jam selepas kumpulan penentang berjaya melancarkan serangan dron ke atas pangkalan tentera rejim zionis (kem Briged Golani), selatan Haifa yang menurut tentera Israel menyebabkan sekurang-kurangnya empat tentera terbunuh dan kira-kira 110 yang lain cedera. .

Terdahulu, radio tentera zionis, memetik sumber tentera, menyifatkan serangan dron itu sebagai operasi paling dahsyat sejak awal perang.

Ia berkata, kecederaan parah yang berlaku akibat serangan itu kemungkinan meningkatkan angka kematian pada bila-bila masa.

“Kami memberi amaran kepada musuh bahawa apa yang mereka saksikan hari ini (serangan ke atas briged Golani) hanyalah sebahagian kecil daripada potensi kumpulan penentang,” kata Hezbollah pada pagi Isnin.

Bilik Gerakan Hezbollah dalam kenyataan menambah: “Kami melancarkan operasi khas dan gabungan dengan peluru berpandu dan dron ke arah Acre dan Haifa, dan sewajarnya dron melepasi radar dan sampai ke briged Golani.

“Tujuan serangan ini adalah untuk menunjukkan kepada musuh sebahagian daripada kuasa kita. Menghina rakyat kita akan menyebabkan Haifa berada di barisan peluru berpandu kita, sama seperti Kiryat Shmonah di utara Palestin yang diduduki.”

Hezbollah menegaskan, serangannya akan bertambah hebat jika musuh meneruskan pencerobohannya terhadap penduduk Lubnan dan Gaza.

Ia telah berulang kali mengumumkan bahawa operasinya terhadap rejim zionis yang menduduki adalah untuk menyokong rakyat Palestin di Gaza dan penentangan mereka dan dalam mempertahankan Lubnan. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here