Dakwat pencetak Epson. Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Lebih 10,000 botol dakwat pencetak Epson palsu bernilai RM350,000 dirampas oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) dalam satu serbuan di Gudang milik seorang penjual dalam talian di Kajang, pada 28 Ogos lalu.

Epson dalam kenyataanya berkata, serbuan itu menemui produk dakwat palsu yang diimport dari China di sebuah Gudang terletak di Desa Sri Jenaris, Kajang, Selangor.

Gudang itu didapati tidak mempunyai papan tanda.

Penjual dalam talian, yang dikenali sebagai SIEWLEETOH940 telah menjual dalam platform e-dagang, Shopee, hampir dua tahun dengan mempunyai penilaian 4.9 daripada 5 bintang dan menawarkan sekitar 30 produk yang berbeza dari mainan, perabot, peralatan kecergasan, peralatan rumah, pencetak dakwat dan barangan pembaikan rumah.

Ia juga mempunyai 3,900 pengikut.

Jualan dakwat palsu itu terbongkar apabila terdapat aduan pelanggan di laman web Epson yang mereka menerima produk palsu, rosak produk atau produk tidak seperti yang diiklankan.

Katanya, aduan ini telah mendorong penyiasatan oleh Epson.

“Produk Epson palsu adalah lebih rendah kualitinya dan ini merosakkan reputasi Epson apabila pelanggan ditipu kerana menyangka produk ini tulen.

“Penjualan dakwat palsu secara berleluasa dalam talian telah menjejaskan kehidupan orang yang sah, jujur perniagaan yang berurusan dalam produk dakwat tulen,” kata Epson.

Epson berkata, syarikat itu akan terus bekerjasama dengan Bahagian Penguatkuasaan KPDN untuk mengenal pasti dan menjalankan lebih banyak tindakan penguatkuasaan untuk melindungi pengedar dan pelanggan kami yang mungkin secara tidak sengaja membeli dakwat Epson palsu.

“Kami juga akan mengambil tindakan undang-undang terhadap penjual ini dan bekerjasama dengan platform e-dagang platform untuk mengalih keluar senarai jualan produk tiruan,” ujarnya. – MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here