Pierre-Olivier Gourinchas

WASHINGTON – Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) mengekalkan unjuran pertumbuhan globalnya tahun ini pada 3.2 peratus, selaras dengan unjurannya pada bulan Julai.

Tinjauan Ekonomi Dunia (WEO) yang baru dikeluarkan turut melaporkan tahap ketidaktentuan di sekeliling prospek ekonomi global adalah tinggi.

“Kerajaan yang baru dipilih (kira-kira separuh daripada penduduk dunia telah pergi atau akan keluar mengundi pada 2024) boleh memperkenalkan perubahan ketara dalam dasar perdagangan dan fiskal.

“Selain itu, pulangan turun naik pasaran kewangan sepanjang musim panas telah mencetuskan kebimbangan lama tentang kelemahan tersembunyi. Ini telah meningkatkan kebimbangan terhadap pendirian dasar monetari terutamanya di negara-negara yang  mana inflasi berterusan dan tanda-tanda kelembapan sedang muncul,” katanya.

Laporan itu juga menyatakan ketegangan geopolitik yang semakin sengit boleh menjejaskan perdagangan, pelaburan dan aliran bebas idea.

Ini boleh menjejaskan pertumbuhan jangka panjang, mengancam daya tahan rantaian bekalan, dan mewujudkan pertukaran sukar bagi bank pusat.

Ketua Ekonomi IMF, Pierre-Olivier Gourinchas pada sidang akhbar berkata, ketegangan geopolitik yang semakin meningkat adalah “sesuatu yang amat dibimbangkan,” sambil menyatakan terdapat dua dimensi kesannya.

“Salah satunya, sudah tentu, jika anda menaikkan tarif, contohnya, antara blok yang berbeza, akan mengganggu perdagangan, yang akan menyebabkan kesilapan dalam  memperuntukkan sumber hingga membebankan aktiviti ekonomi.

“Tetapi terdapat juga lapisan berkaitan yang datang daripada ketidakpastian yang meningkat berkaitan dengan dasar perdagangan masa depan, dan ia juga akan menekan pelaburan, aktiviti ekonomi dan penggunaan,” sambungnya.

Ketua ahli ekonomi itu menyatakan IMF telah menyaksikan kesan ke atas paras keluaran global kira-kira 0.5 peratus pada 2026.

“Jadi ia adalah kesan yang agak besar daripada kedua-dua kenaikan tarif antara negara yang berbeza dan peningkatan dalam ketidaktentuan dasar perdagangan,” katanya.

Menurut laporan terkini WEO, pertumbuhan global diunjurkan kekal stabil, tetapi terdapat prospek yang semakin lemah dan ancaman kian meningkat.

Tinjauan pertumbuhan adalah sangat stabil dalam pasaran baru muncul dan ekonomi membangun, sekitar 4.2 peratus tahun ini dan akan datang, dengan prestasi mantap berterusan dari Asia sedang pesat membangun, kata laporan itu.

Ketua pakar ekonomi IMF itu turut menyatakan, walaupun langkah dasar perindustrian dan perdagangan kadangkala boleh meningkatkan pelaburan dan aktiviti dalam jangka pendek, terutamanya apabila bergantung kepada subsidi yang dibiayai hutang, “ia sering membawa kepada tindakan balas dan gagal memberikan peningkatan yang berterusan dalam taraf hidup.”

Oleh itu, katanya, pertumbuhan ekonomi mesti datang daripada pembaharuan domestik yang meningkatkan teknologi dan inovasi, menambah baik persaingan dan peruntukan sumber, menyepadukan lagi ekonomi dan merangsang pelaburan swasta yang produktif. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here