Gambar hiasan

KUALA LUMPUR – Malaysia Airlines Bhd (Malaysia Airlines) telah menyatakan komitmennya dengan memberi tumpuan kepada aspek latihan dan pengambilan pekerja bagi menangani isu peningkatan permintaan serta kompleksiti pesawat moden.

Kementerian Kewangan (MoF) berkata, Malaysia Airlines juga telah bertindak memperkukuh tawaran gaji pekerja yang kompetitif bagi menarik minat pekerja baharu dan mengekalkan pekerja sedia ada selain melaksanakan proses pengambilan terus dari pasaran.

“Sebagai langkah proaktif, Malaysia Airlines juga melaksanakan pembangunan kumpulan bakat bagi menampung keperluan tenaga kerja bagi jangka panjang,” kata kementerian itu dalam jawapan bertulis di laman sesawang Parlimen.

Kenyataan itu sebagai menjawab pertanyaan Khairil Nizam Khirudin (PN-Jerantut) mengenai langkah-langkah yang sedang diambil oleh kementerian agar MAB kekal berdaya saing dan kembali sebagai syarikat penerbangan Malaysia utama, di samping memastikan pengambilan tenaga mahir dapat dilakukan pada kadar segera.

Kementerian berkata, selain masalah kekurangan tenaga mahir dalam bidang kejuruteraan penerbangan, tumpuan turut diberikan terhadap kebolehcapaian mendapatkan bekalan stok dalam tempoh masa yang ditetapkan bagi memastikan kerja-kerja pembaikan pesawat dapat dilaksanakan dengan segera. – BERNAMA

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here