Pekerja Boeing tiba untuk mengundi kontrak yang dicadangkan antara Boeing dan pemimpin kesatuan di bangunan Aerospace Machinists Union di Renton, Washington, pada 12 September 2024. Foto AFP

NEW YORK – Pekerja Boeing yang mogok menolak tawaran terbaharu kenaikan gaji sebanyak 35%, mendorong mereka meneruskan mogok.

Mereka mogok sejak 13 September lalu.

Rundingan mengenai kenaikan gaji bermula selepas Boeing mencadangkan kenaikan gaji yang kurang 40% daripada jangkaan.

Mogok kini telah memasuki bulan kedua, dengan pekerja menuntut pampasan yang lebih besar.

Boeing berkata, ia telah berusaha untuk menyelesaikan pertikaian itu, mengakui kesan kewangan sebanyak AS$6.17 bilion pada suku ketiga disebabkan mogok yang berterusan.

Sebelum ini, perjanjian tentatif dicapai selepas rundingan dengan kesatuan Persatuan Mesin dan Pekerja Aeroangkasa Antarabangsa (IAM), yang disifatkan oleh Presiden Daerah IAM sebagai “cadangan yang lebih baik, bukti keazaman dan dedikasi pekerja barisan hadapan”.

Walau bagaimanapun, hanya beberapa jam kemudian, IAM mendedahkan 64% pekerja Boeing mengundi menentang perjanjian itu.

Tawaran yang ditolak itu termasuk 35% kenaikan gaji dalam tempoh empat tahun, gaji insentif dengan pembayaran tahunan 4% yang dijamin, pencen persaraan yang dipertingkatkan dengan sumbangan AS$5,000 sekali beri dan bonus tambahan AS$7,000.

Dalam satu kenyataan bersama, Presiden IAM District 751, Jon Holden dan Presiden Daerah ict W24 Brandon Bryant menyatakan kekecewaan mereka.

“Selepas 10 tahun pengorbanan, kami masih mempunyai asas untuk ditebus, dan kami berharap untuk berbuat demikian dengan menyambung semula rundingan dengan segera.

“Ini adalah demokrasi di tempat kerja, dan bukti jelas bahawa terdapat akibat apabila syarikat menganiaya pekerjanya tahun demi tahun-pekerja di seluruh Amerika tahu bagaimana keadaan syarikat dan pekerja Boeing komited sepenuhnya untuk mengimbanginya dengan memenangi lebih banyak perkara yang diambil daripada mereka oleh syarikat selama lebih daripada satu dekad,” tambah mereka. – Agensi

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here