Benny Gantz mengumumkan peletakan jawatannya semasa berucap di televisyen di bandar Ramat Gan, Israel, dekat Tel Aviv pada 9 Jun 2024. Foto AFP

BAITUL MAQDIS – Menteri Kabinet Perang Israel, Benny Gantz meninggalkan Kerajaan Perdana Menteri Benjamin Netanyahu pada hari Ahad, sekali gus meningkatkan tekanan terhadap pemimpin Israel ketika perang di Gaza berkecamuk.

Bekas jeneral dan menteri pertahanan itu mengumumkan peletakan jawatannya daripada badan kecemasan selepas gagal mendapatkan rancangan pasca perang untuk Gaza yang diluluskan oleh Netanyahu, yang dituntutnya pada Mei.

Namun, peletakan jawatan ahli politik pusat Israel itu dijangka tidak akan menjatuhkan kerajaan, sebuah gabungan termasuk parti agama dan ultra nasionalis.

Bagaimanapun, tindakannya memberi tamparan politik besar pertama kepada Netanyahu selepas lapan bulan melancarkan perang di Gaza.

Pakar berkata, Netanyahu kini terpaksa bergantung kepada rakan kongsi sayap kanannya.

Gadi Eisenkot, juga bekas ketua tentera dan anggota parti Gantz, mengikutinya keluar dari Kabinet perang, meninggalkan badan itu dengan hanya tiga anggota.

Kabinet perang mengambil semua keputusan utama tentang konflik.

“Netanyahu menghalang kami daripada maju kepada kemenangan sebenar. Itulah sebabnya kami meninggalkan kerajaan darurat hari ini dengan berat hati,” kata Gantz.

“Saya menyeru Netanyahu: tetapkan tarikh pilihan raya yang dipersetujui. Jangan biarkan rakyat kita berpecah belah,” katanya.

Perdana Menteri Israel menjawab dalam beberapa minit, berkata: “Benny, ini bukan masa untuk meninggalkan pertempuran – ini adalah masa untuk bergabung tenaga.”

Rakan kongsi pakatan sayap kanan Netanyahu, Menteri Keselamatan Negara Itamar Ben Gvir dan Menteri Kewangan Bezalel Smotrich, kedua-duanya juga bertindak balas dengan cepat terhadap peletakan jawatan Gantz.

Ben Gvir berkata, beliau telah “mengeluarkan tuntutan” kepada Netanyahu supaya beliau menyertai Kabinet perang.

Smotrich menyelar Gantz, dengan mengatakan “tidak ada tindakan yang kurang hebat daripada meletak jawatan daripada kerajaan pada masa perang,” dan kerana “yang diculik masih mati di terowong Hamas”.

Kumpulan kempen Forum Tebusan dan Keluarga Hilang berkata, negara “tidak akan memaafkan pemimpin yang meninggalkan tebusan”.

Pada masa sama, Gantz meminta maaf kepada keluarga tawanan, sambil menambah “kami telah gagal dalam ujian keputusan”.

Pada hari Sabtu, beberapa jam selepas tentera Israel menyelamatkan empat tebusan dari Gaza, Netanyahu telah menggesa Gantz supaya tidak meletakkan jawatan.

Gantz, yang berusia 65 tahun pada Ahad, telah dilihat sebagai individu yang kan membentuk pakatan sekiranya kerajaan Netanyahu dijatuhkan dan pilihan raya awal diadakan.

National Union Party yang berhaluan tengah telah mengemukakan rang undang-undang minggu lalu untuk membubarkan Knesset, Parlimen Israel, dan mengadakan pilihan raya awal.

Bekas ketua tentera itu, salah satu pesaing utama Netanyahu sebelum menyertai kabinet perang, telah berulang kali menyeru Israel untuk mencapai perjanjian bagi memastikan pembebasan semua tebusan dan menjadikannya sebagai “keutamaan”.

Walaupun kerajaan Netanyahu tidak berada di bawah sebarang ancaman untuk runtuh, pemergian Gantz sememangnya menyebabkan ia kehilangan satu-satunya “elemen sederhana” yang berada dalam gabungan keseluruhan, katanya.

Netanyahu sudah berada di bawah tekanan yang semakin meningkat daripada sekutu gabungan sayap kanannya yang mengancam untuk keluar kerajaan jika dia meneruskan perjanjian pembebasan tebusan yang digariskan oleh Presiden Amerika Syarikat (AS), Joe Biden bulan lalu.

Ben Gvir dan Smotrich telah menegaskan kerajaan tidak sepatutnya membuat sebarang perjanjian dan harus meneruskan perang sehingga matlamat untuk memusnahkan Hamas tercapai.

Gabungan itu memerintah dengan majoriti tipis iaitu 64 daripada 120 kerusi di Parlimen Israel dan bergantung kepada undi sayap kanan.

Peperangan di Gaza dicetuskan oleh serangan Hamas pada 7 Oktober 2023 ke atas Israel selatan yang mengakibatkan kematian 1,194 orang, kebanyakannya orang awam.

Hamas turut mengambil 251 tebusan, 116 daripadanya kekal di Gaza, termasuk 41 yang dikatakan tentera telah mati.

Serangan balas tentera Israel telah membunuh sekurang-kurangnya 37,084 orang di Gaza, juga kebanyakan orang awam, menurut kementerian kesihatan wilayah kendalian Hamas itu. – Agensi