Anggota komuniti Druze melihat pagar yang rosak dan objek bertaburan di padang bola sepak, sehari selepas 12 orang terbunuh dalam serangan roket didakwa dari Lubnan, di bandar Druze Majdal Shams di Golan Height, Israel. Foto AFP

MAJDAL SHAMS – Menteri Pertahanan Israel Yoav Gallant berikrar untuk melakukan serangan balas selepas tembakan roket dari Lubnan membunuh 12 orang di Golan Height.

Pada masa sama, Iran memberi amaran kepada Israel sebarang ‘penerokaan’ ketenteraan baharu di Lubnan boleh membawa kepada malapetaka yang tidak dijangka.

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) Antonio Guterres mengecam tembakan roket itu dan menyeru semua pihak untuk “mengadakan sekatan maksimum”.

Tentera Israel menggelar serangan tersebut sebagai “serangan paling maut ke atas orang awam Israel” sejak kejadian 7 Oktober 2023 yang mencetuskan di Gaza dan mencetuskan tembakan secara berkala merentasi sempadan Lubnan.

Israel menyalahkan pergerakan Hizbullah di Lubnan kerana menembak roket Falaq-1 Iran tetapi kumpulan yang disokong Iran – yang kerap menyasarkan kedudukan tentera Israel berkata, pihaknya tiada kaitan dengan insiden itu.

Bagaimanapun, Hizbullah telah menembak satu roket sedemikian pada hari Sabtu ke arah sasaran tentera Israel di Golan.

Tembakan roket di Majdal Shams, yang penduduknya adalah Druze mendorong Perdana Menteri Benjamin Netanyahu pulang awal dari Amerika Syarikat dan segera menghadiri mesyuarat Kabinet keselamatan, kata pejabatnya.

Netanyahu berkata “Hizbullah akan membayar harga yang mahal” untuk serangan itu, “harga yang tidak pernah dibayar sebelum ini”.

Selepas mesyuarat itu, pejabatnya berkata: “Anggota Kabinet Israel memberi kuasa kepada perdana menteri dan menteri pertahanan untuk memutuskan cara dan masa tindak balas terhadap Hizbullah.”

Setakat ini tiada butiran lanjut.

Kementerian Luar Israel berkata, Hizbullah telah “melintasi semua garis merah”.

Dalam menjangkakan tindakan balas Israel, Hizbullah telah mengosongkan beberapa kedudukan berhampiran sempadan dan di timur Lubnan, kata sumber yang rapat dengan kumpulan itu.

Tentera Israel berkata, ia telah menyerang sasaran Hizbullah “baik jauh di dalam wilayah Lubnan dan di selatan Lubnan”.

Dron Israel melepaskan dua peluru berpandu ke perkampungan Taraiyya di timur Lubnan, memusnahkan hangar dan rumah tanpa menyebabkan kecederaan.

Hizbullah berkata, tembakan rentas sempadannya adalah tindakan sokongan kepada Hamas yang telah memerangi tentera Israel di Gaza sejak 7 Oktober 2023 apabila mereka menyerang Israel selatan.

Dalam serangan tersebut, Hamas dilaporkan telah mengambil 251 tebusan, 111 daripadanya masih ditahan di Gaza, termasuk 39 yang dikatakan telah mati.

Kempen serangan balas tentera zionis di Gaza telah membunuh sekurang-kurangnya 39,324 orang, menurut kementerian kesihatan di wilayah kendalian Hamas.

Serangan roket ke atas Majdal Shams membedil padang bola sepak dan membunuh kanak-kanak berumur 10 hingga 16 tahun.

Polis Israel berkata, seorang budak lelaki berusia 11 tahun masih hilang.

Namun, Ketua Institut Analisis Ketenteraan Timur Dekat dan Teluk, Riad Kahwaji berkata, kedudukan disasar yang didakwa Hizbullah adalah kira-kira 2.4 kilometer dari bandar, kemungkinan “dalam ralat margin” roket yang tidak tepat.

Tetapi kejadian itu “kemungkinan berlaku salah tembak” daripada peluru berpandu pertahanan udara Israel tidak boleh diketepikan dan perlu ada siasatan bebas, tambahnya.

Tembakan roket ke atas Majdal Shams berlaku selepas serangan Israel mengorbankan empat pejuang Hizbullah di selatan Lubnan, mendorong kumpulan itu mengumumkan serangan balas roket terhadap Golan dan utara Israel.ace Ahad di Rom. – Agensi