Muhammad Yunus (Kiri). - AFP

KUALA LUMPUR – Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menyampaikan ucapan tahian kepada Pemenang Hadiah Nobel, Dr. Muhammad Yunus yang dipilih untuk mengetuai pentadbiran peralihan di Bangladesh.

Anwar yakin pengalaman luas beliau menjanjikan harapan untuk menerajui Bangladesh dengan kebijaksanaan dan integriti.

“Ketika fajar baru terbit di Bangladesh, membawa pembaharuan yang didorong oleh semangat dan visi masa mudanya, saya teringat kata-kata abadi dari pelukis-penyair-ahli falsafah Bengali yang hebat, Rabindranath Tagore: “Di mana minda dibimbing ke hadapan olehmu ke dalam pemikiran dan tindakan yang semakin meluas; Ke syurga kebebasan itu, ayahku, biarkan negaraku bangun.”

“Pada detik penting dalam sejarah ini, saya mengucapkan selamat maju jaya kepada rakyat Bangladesh dan masa depan yang cemerlang,” kata Anwar dalam kenyataan ringkas.

Pelantikan Yunus berlaku selepas beberapa minggu protes yang membawa kepada kejatuhan kerajaan Liga Awami pimpinan Sheikh Hasina.

Bangladesh telah menyaksikan bantahan pelajar berskala besar sejak Julai menentang kuota pekerjaan perkhidmatan awam kontroversi yang mengorbankan lebih 400 orang.

Jawatan ketua kerajaan peralihan secara rasmi dipanggil “ketua penasihat” dan kebanyakan ahli kerajaan peralihan adalah teknokrat.

Pasukan itu juga termasuk dua individu daripada kumpulan pelajar yang mengetuai protes yang memaksa Hasina meletak jawatan dan melarikan diri ke India pada Isnin.

Panglima tentera, Jeneral Waker-uz-Zaman mengumumkan pembentukan kerajaan peralihan selepas Hasina melarikan diri.

Yunus berada di Perancis ketika pengumuman itu dibuat. Dia balik pada hari Khamis.

Shahabuddin membubarkan Parlimen pada Selasa, yang dipilih pada Januari apabila Hasina menjadi perdana menteri buat kali keempat. – MalaysiaGazette