KLUANG – Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Mahkota didakwa akan menjadi medan terakhir Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) dalam arena politik tanah air.

Ketua UMNO Bahagian Pulai, Senator Datuk Nur Jazlan Mohamed berpendapat, Bersatu akan mengalami nasib sama seperti parti Semangat 46 iaitu parti serpihan UMNO yang sudah dibubarkan.

Katanya, ini kerana Bersatu akan kalah dalam PRK DUN Mahkota selepas beberapa kali kalah dalam beberapa PRK sebelum ini termasuk di Parlimen Pulai dan DUN Simpang Jeram.

Dakwanya, Bersatu kini semakin malap di Johor dan PRK DUN Mahkota menjadi tanda tanya yang jelas berkenaan nasib parti itu yang lahir di negeri ini.

“Bersatu mungkin akan bertemu titik akhirnya. Bagi saya, apa yang bakal berlaku di Mahkota nanti bukan mungkin, bukan sekadar kekalahan, tetapi lebih kepada cerita kejatuhan sebuah parti yang asalnya dibina dengan penuh cita-cita dongeng, tetapi berakhir dengan keadaan memalukan.

“Itulah kesudahan parti yang majoriti pemimpinnya mementingkan diri sendiri, mengejar jawatan dan kekayaan tapi tidak berkorban harta dan jiwa untuk ahlinya.

“Bagaimana hendak meyakinkan rakyat,” soalnya dalam satu dalam kenyataan hari ini.

PRK DUN Mahkota menyaksikan BN mempertaruhkan Syed Hussien, 40, bagi mempertahankan kemenangan pada PRN yang lalu manakala PN meletakkan bekas pemain bola sepak Johor, Mohamad Haizan Jaafar, 61, sebagai calon.

PRK itu diadakan susulan kematian penyandangnya Datuk Sharifah Azizah Syed Zain, 64, pada 2 Ogos, semasa menerima rawatan di Hospital Enche’ Besar Hajjah Khalsom di sini.

Pada pilihan raya negeri 2022, Sharifah Azizah menang dengan majoriti 5,166 undi dalam persaingan empat penjuru, melibatkan calon PH, PN dan Warisan.- MalaysiaGazette

Tinggal Komen

Please enter your comment!
Please enter your name here