Amerika Syarikat (AS) akan menghadkan penjualan senjata kepada Arab Saudi berikutan kebimbangan serangan udara di Yaman yang mengorbankan nyawa awam.

“Tiada lagi penghantaran senjata berpandu,” kata Pentagon.

Pentadbiran Barack Obama berkata, pihaknya bimbang dengan serangan yang disasarkan di Yaman.

Pada Oktober lalu, lebih daripada 140 orang terbunuh dalam serangan semasa satu upacara pengebumian.

Satu gabungan yang dipimpin oleh Arab Saudi yang menyokong kerajaan yang dipilih rakyat bagi menentang pemberontak Houthi yang disokong Iran dipersalahkan kerana serangan itu.

Jurucakap Majlis Keselamatan Negara White House, Ned Price memberi amaran kepada Arab Saudi bahawa kerjasama keselamatan AS “bukan cek kosong”.

Ketika sesetengah jualan sedang ditarik balik, AS berkata, ia akan terus menyediakan perisikan kepada Arab Saudi untuk memberi tumpuan kepada keselamatan sempadan.

Ia juga akan menyediakan latihan kepada juruterbang yang terlibat dalam kempen udara Arab Saudi yang dipimpin, untuk mengelakkan lebih banyak orang awam terkorban.

Bagaimanapun kontrak lain dijangka diteruskan seperti perjanjian bernilai lebih daripada AS$3 bilion (£ 2.4 bilion) untuk membekalkan helikopter tentera.

Beribu-ribu orang awam terbunuh dan hampir tiga juta orang telah menjadi pelarian, salah satu wilayah yang paling miskin, sejak perang bermula pada tahun 2014.

Houthis mengambil ibu negara Sanaa, memaksa kerajaan Abdrabbuh Mansour Hadi melarikan diri. Sesetengah menteri telah lama pulang ke kota Aden.

Arab Saudi telah menafikan menyebabkan kematian orang awam besar-besaran, berkata, ia telah melaksanakan segala usaha untuk mengelakkan orang awam menjadi sasaran. – MalaysiaGazette