Arto Nummela menunjukkan tiga model Nokia 3310 di Mobile World Congress in Barcelona. foto AFP

BARCELONA – Nokia, yang pernah menjadi pilihan telefon mudah alih oleh pengguna, melancarkan tiga telefon pintar Android baru.

Menariknya, pelancaran ini menyaksikan versi yang terbaru model ikonik 3310 – yang telah dihentikan sedekad lalu.

Tidak seperti model asal, Nokia baharu 3310 akan membolehkan anda melayari web.

Namun, versi baharu ini akan membawa kembali permainan Ular dan nada dering popular sebelumnya, kata Arto Nummela, Ketua HMD Global yang akan menghasilkan telefon di bawah perjanjian pelesenan dengan Nokia.

Dilancarkan pada tahun 2000, Nokia asal 3310 menjual hampir 120 juta unit di seluruh dunia sebelum ia dihentikan pada 2005 –  menjadikannya salah satu jualan telefon bimbit terbaik dunia.

Penganalisis berkata, kemunculan semula model popular adalah cara yang bijak untuk HMD Global untuk melancarkan semula jenama Nokia.

“HMD melancarkan tiga telefon pintar baru dan mudah alih ikonik. Ia adalah satu cara untuk mencipta kesan bersama model lain dengan menghidupkan semula jenama Nokia,” kata Thomas Husson, seorang penganalisis mudah alih di Forrester.

Selain baru 3310, HMD dijangka melancarkan tiga telefon pintar baru, Nokia 3, Nokia 5 dan Nokia 6 yang akan dijual pada harga berbeza.

Nokia 6 kini sudah ada di pasaran China dan akan dipasarkan di global.

“Kami berpendapat (Nokia) boleh menguasai lima peratus daripada pasaran telefon pintar global pada akhir tahun 2019.

“Tetapi ia perlu mendapatkan (penguasaan) dengan segera atau ia akan gagal,” kata pakar peranti CCS Insight, Ben Wood.

Nokia adalah pembuat mudah alih terkemuka di dunia antara tahun 1998 dan 2011 tetapi telah diambil-alih oleh pesaingnya, Samsung dari Korea Selatan Samsung setelah gagal bertindak balas kepada peningkatan pesat telefon pintar. – MalaysiaGazette