Mohd Azman Zainul Abidin

KUALA LUMPUR – Perbadanan Teknologi Hijau Malaysia (GreenTech Malaysia), sebuah agensi di bawah Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA), mengumumkan pelantikan itu Dr. Mohd Azman Zainul Abidin sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan (GCEO).

Beliau menggantikan Ir. Ahmad Hadri Haris, yang mengetuai GreenTech Malaysia sejak empat tahun lalu.

Dr. Mohd Azman memiliki Doktor Falsafah dalam Dinamik Kenderaan di Universiti Loughborough University, England, yang mana beliau menjadi rakyat Malaysia pertama berkhidmat di Pusat Reka Bentuk dan Kejuruteraan Jaguar Land Rover , Gaydon, England, sebagai Pakar Dinamik Kenderaan.

Beliau kembali ke Malaysia pada tahun 2007 di bawah program khas “Pakar Kembali ke Malaysia” di bawah Kementerian Sumber Manusia dan telah dilantik sebagai Ketua Makmal Automotif, Jabatan Automotif, Fakulti Kejuruteraan Mekanikal, Universiti Teknologi Malaysia (UTM).

Pada tahun 2009, Dr. Mohd Azman telah dipinjamkan oleh UTM untuk Proton sebagai yang pertama “Profesor Proton” yang menyelia penciptaan kerjasama penyelidikan dan pembangunan khusus antara kedua-dua organisasi. – MalaysiaGazette