Home Nasional Tafsiran penghakiman Batu Puteh: Singapura fail pemerhatian bertulis

Tafsiran penghakiman Batu Puteh: Singapura fail pemerhatian bertulis

Pada 23 Mei, 2008, ICJ memutuskan bahawa Singapura mempunyai kedaulatan ke atas Pulau Batu Puteh sementara Batuan Tengah adalah milik Malaysia manakala Tubir Selatan menjadi milik negara di perairan mana pulau itu terletak.

SINGAPURA – Singapura telah memfailkan pemerhatian tertulis berhubung permintaan Malaysia untuk tafsiran penghakiman Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) dalam kes kedaulatan Pedra Branca (Pulau Batu Puteh), Middle Rocks dan South Ledge.

Kementerian Luar (MFA) dalam kenyataannya berkata, pemerhatian bertulis Singapura yang difailkan semalam adalah “penolakan komprehensif” kepada permintaan Malaysia untuk menafsirkan penghakiman ICJ pada 23 Mei 2008.

“Singapura yakin kesnya dan pasukan perundangannya. Selepas prosiding tertulis, langkah seterusnya adalah menyampaikan hujah-hujah lisan setelah ICJ menetapkan jadual untuk prosiding tersebut,” katanya dalam kenyataan itu.

Pada 23 Mei 2008, ICJ memutuskan Singapura mempunyai kedaulatan atas Pedra Branca, sementara Middle Rocks dianugerahkan kepada Malaysia.

South Ledge pula menjadi milik negara, terletaknya wilayah perairan tersebut.

Malaysia memfailkan permohonan meminta tafsiran penghakiman ICJ pada 30 Jun lalu.

Malah, Malaysia dalam permohonannya yang barunya menyatakan “pihak-pihak tidak dapat bersetuju dengan makna dan/atau skop” berhubung dua perkara yang dibuat dalam penghakiman 2008:

Perkara-perkara tersebut ialah:

(1) Penghakiman Mahkamah bahawa ‘kedaulatan atas Pedra Branca milik Singapura’ dan

(2) Penghakiman Mahkamah bahawa ‘kedaulatan di Ledge Selatan adalah milik negara wilayah perairan’.

Ini adalah “berasingan dan autonomi” daripada permohonan yang dibuat pada bulan Februari untuk mencari semakan penghakiman ICJ, kata Malaysia.

Malaysia secara berasingan telah memohon untuk mengkaji semula keputusan ICJ pada 2 Februari tahun ini, mendakwa telah menemui fakta baru yang ditemui daripada tiga dokumen di Arkib Negara United Kingdom antara 4 Ogos 2016 dan 30 Januari 2017.

Sebagai tambahan kepada pemantauan bertulis yang difailkan, Singapura juga memilih Hakim Gilbert Guillaume untuk bertindak sebagai hakim ad hoc bagi maksud permintaan Malaysia untuk menafsirkan penghakiman ICJ, kata MFA.

Ia selaras dengan Statut ICJ yang menyatakan pihak boleh memilih ad hoc hakim yang akan mengambil bahagian dalam keputusan kes itu, jika tidak ada hakim kewarganegaraan pihak berkenaan di bangku simpanan mahkamah.

Hakim Guillaume adalah ahli ICJ dari tahun 1987 hingga 2005 juga berkhidmat sebagai presiden mahkamah berkenaan dari tahun 2000 hingga 2003.

Guillaume kini merupakan ahli Mahkamah Tetap Timbang Tara.

Beliau juga dipilih oleh Singapura sebagai hakim ad hoc bagi tujuan permohonan berasingan Malaysia bagi menyemak semula keputusan penghakiman ICJ – MalaysiaGazette