Home Dunia Pyongyang salur peralatan ke kilang senjata Syria

Pyongyang salur peralatan ke kilang senjata Syria

Penduduk Syria didakwa diserang dengan gas klorin di wilayah timur Ghouta. foto Agensi

NEW YORK – Korea Utara didakwa menghantar peralatan ke Syria yang boleh digunakan dalam pembuatan senjata kimia.

Bahan termasuk jubin, injap dan paip tahan asid, , laporan media Amerika Syarikat memetik penemuan oleh pakar Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).

Laporan PBB yang belum dikeluarkan itu juga mengatakan pakar peluru berpandu Pyongyang telah dilihat berada di kemudahan membuat senjata senjata di Syria, kata New York Times.

Tuduhan itu timbul selepas laporan baru mengenai gas klorin yang digunakan oleh pasukan Syria. Namun dakwaan itu dinafikan.

Korea Utara berada di bawah sekatan antarabangsa atas program nuklearnya.

Bekalan yang dilaporkan itu telah dihantar secara tidak sah ke Syria oleh Korea Utara termasuk jubin yang tahan panas, tahan asid, injap tahan karat dan termometer.

Jubin itu didakwa digunakan untuk membina kemudahan senjata kimia dihasilkan.

Lima penghantaran dibuat ke Syria menerusi firma perdagangan China pada akhir 2016 dan awal 2017, kata Wall Street Journal.

Korea Utara didakwa terlibat dalam sebahagian daripada berpuluh-puluh penghantaran selama beberapa tahun.

Pusat Penyelidikan dan Penyelidikan Saintifik (SSRC) – agensi kerajaan Syria – dikatakan telah membayar Korea Utara melalui beberapa syarikat utama, laporan akhbar itu.

Laporan itu yang dilihat oleh Washington Post disusun oleh Panel Pakar PBB, yang menilai pematuhan Korea Utara dengan resolusi PBB.

Dalam laporan September 2017, yang didedahkan kepada awam, kumpulan itu berkata, ia “menyiasat dilaporkan kimia terlarang, peluru berpandu balistik dan kerjasama senjata konvensional” antara Syria dan Korea Utara.

Ia mengatakan dua negara anggota PBB telah memintas penghantaran yang dibawa ke Syria dan barang itu disyaki dibekalkan oleh pengeksport senjata utama Korea Utara sebagai sebahagian daripada kontrak dengan syarikat-syarikat depan yang mewakili SSRC.

Juru bicara PBB, Stéphane Dujarric tidak mengatakan sama ada laporan yang dibocorkan itu akan diterbitkan, tetapi memberitahu New York Times: “Saya fikir mesej menyeluruh adalah semua negara anggota mempunyai tugas dan tanggungjawab untuk mematuhi sekatan yang ada”. – MalaysiaGazette