Home Dunia Korea Utara bertindak jika AS teruskan latihan bersama

Korea Utara bertindak jika AS teruskan latihan bersama

Kim Jong-un terlibat memantau ujian peluru berpandu Korea Utara. foto Agensi

SEOUL – Korea Utara mengancam untuk menentang Amerika Syarikat jika negara itu mengadakan latihan ketenteraan bersama Korea Selatan.

Malah, Pyongyang juga tidak akan meminta untuk berunding dengan Washington.

Amerika Syarikat dijangka memulakan latihan bersama pada awal April, seorang penasihat keselamatan presiden Korea Selatan berkata minggu ini menurut agensi berita Yonhap.

“Sekiranya Amerika Syarikat mengadakan latihan ketenteraan bersama sambil mengekalkan sekatan terhadap Korea Utara, kami akan menentang dengan cara sendiri dan Amerika Syarikat akan bertanggungjawab dan menanggung akibatnya,” kata agensi berita KCNA, dalam satu komentarnya dengan menyatakan latihan berkenaan akan merosakkan usaha perdamaian di Semenanjung Korea.

Pada 23 Februari lalu, Amerika Syarikat telah mengenakan sekatan terbesar untuk menekan Korea Utara menghentikan program nuklear dan peluru berpandu.

Presiden Donald Trump juga memberi amaran tentang “fasa dua” yang digambarkan “sangat, sangat malang untuk dunia” jika langkah-langkah berkenaan tidak berfungsi.

Korea Utara telah membantah sekatan unilateral yang dilaksana Trump, namun masih terbuka untuk berbincang dengan Amerika Syarikat selepas kunjungan pegawai kanan Korea Utara ke Korea Selatan pada Sukan Olimpik Musim Sejuk pada bulan lepas.

White House berkata, sebarang perbincangan dengan Korea Utara harus membawa kepada program nuklearnya.

Korea Utara pula sekali lag mengulangi bersedia untuk bercakap dengan Amerika Syarikat tetapi tidak akan pernah duduk dengan apa-apa prasyarat.

Jurucakap Kementerian Luar Negeri Korea Utara telah dipetik oleh agensi berita KCNA sebagai berkata “kami tidak akan memohon dialog atau mengelak pilihan tentera yang dituntut oleh Amerika Syarikat.”

“Sama ada keamanan yang dikehendaki oleh negara kita dan seluruh dunia di Semenanjung Korea atau keadaan yang tidak ada keinginan yang dikembangkan dalam kitaran ganas konfrontasi bergantung sepenuhnya kepada sikap Amerika Syarikat,” kata jurucakap itu, menurut KCNA. – MalaysiaGazette