Home Dunia Penduduk Victoria diancam kebakaran hutan

Penduduk Victoria diancam kebakaran hutan

Kebakaran akibat cuaca panas dan kering di Victoria, Australia. foto Agensi

SYDNEY – Penduduk di Victoria terpaksa dipindahkan ke stadium bola keranjang dan pusat komuniti selepas berlaku kebakaran berterusan akibat cuaca kering dan panas serta angin.

Kebakaran rumput bermula pada petang Sabtu dan merebak di barat daya Victoria dengan amaran kecemasan yang dikeluarkan di lebih dari 45 bandar pada pukul 11:30 pagi (0030 GMT) pada hari Ahad, menurut laman web kerajaan kecemasan Victoria.

Cuaca panas dijangka mengundang kebakaran berbahaya sehingga tengah hari ini, jurucakap Pusat Kawalan Negeri.

“Empat hartanah telah terjejas setakat ini tetapi jumlah itu mungkin berubah,” kata jurucakap itu.

Beberapa jalan telah ditutup dan para penduduk telah diberi amaran supaya tidak berada berhampiran dengan kawasan kebakaran terbuka dan menggunakan jalan raya dikhuatiri asap tebal.

Enam pusat perlindungan telah dibuka setakat ini.

Biro Meteorologi memberi amaran mengenai bahaya kebakaran yang teruk pada hari Ahad di kawasan barat daya dan pusat negara kedua terpadat di Australia, dengan suhu panas 25 celsius beserta cuaca kering dan angin kencang.

Amaran itu juga dikeluarkan untuk wilayah ibu kota Australia, Dewan Parlimen Australia dan negeri New South Wales, yang mana suhu mencecah 41 celsius (105.8 F).

Kebakaran hutan adalah ancaman yang biasa semasa musim panas kering Australia kerana hutan belukar eucalyptus sangat mudah terbakar. – MalaysiaGazette