Mohamad Sabu
Mohamad Sabu

KLANG – Menteri Pertahanan Mohamad Sabu berharap Barisan Nasional (BN) mampu menjadi pembangkang, pengkritik dan menegur pentadbiran Pakatan Harapan dengan hujah yang bernas. 

Ahli Parlimen Kota Raja itu turut mengingatkan supaya BN  tidak menggunakan strategi memfitnah untuk memburukkan Kerajaan Persekutuan yang kini dipimpin oleh Pakatan Harapan.

“Kita harap BN jadilah pembangkang seperti kami dulu. Boleh kritik, boleh menegur jangan fitnah sebab sebar fitnah tidak baik.

“Nak kritik silakan, nak membangkang silakan, kalau dalam DUN (Dewan Undangan Negeri) nanti  tidak setuju apa yang dilakukan di Selangor, bangun buat bangkangan dengan hujah yang baik.

“Kami nak tengok Najib (bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak), Zahid (bekas Timbalan Perdana Menteri), Khairy (bekas Menteri Belia dan Sukan (Khairy Jamaluddin), Annuar Musa (Ahli Parlimen Ketereh) jadi pembangkang macam mana, Nazri Aziz (Ahli Parlimen Rengas macam mana,” katanya ketika berucap di Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri Parlimen Kota Raja di Taman Rakyat Sri Andalas. 

Tidak hanya menyentuh tentang BN, Mat Sabu turut menyuarakan hasratnya untuk melihat Pas, parti yang pernah disertainya sebelum ini sebagai parti pembangkang.

“Kita nak tengok ahli-ahli Parlimen PAS nak membangkang macam mana ,” ujarnya lagi. 

Dalam pada itu, Mohamad mengakui peralihan kerajaan berlaku dengan lancar tanpa huru-hara yang dicetuskan oleh penyokong BN. 

“Ini rekod yang berlaku. Saya ucap terima kasih termasuk penyokong BN yakni apabila ditolak rakyat tidak membuat huru-hara sebab mereka mencontohi kita.

“Kita sebelum ini berjuang untuk menjadi kerajaan kita juga tidak buat huru-hara,” kata Presiden Parti Amanah Negara (PAN) itu lagi.

Beliau berharap rakyat menerima Pakatan Harapan sebagai kerajaan yang baharu untuk tempoh lima tahun akan datang dan seterusnya. 

“Sekarang giliran kita menunjukkan bagaimana kita memerintah sama ada kena atau tidak kena.

“Pilihan raya empat tahun lagi. Kita harap Pakatan Harapan akan lebih diterima rakyat,” tambahnya. – MalaysiaGazette