Datuk Takiyuddin Hassan

KUALA LUMPUR – Datuk Takiyuddin Hassan yakin polis akan memanggil beliau dalam masa terdekat untuk memberikan keterangan selepas mengelar Datuk Seri Anwar sebagai bekas banduan.

Lantaran itu, sehingga dipanggil polis, Setiausaha Agung Pas itu tidak boleh memberikan sebarang komen berhubung isu tersebut.

“Saya tidak boleh sebut sebab sudah 10 laporan polis dibuat ke atas saya, jadi saya pasti akan dipanggil oleh pihak polis untuk berikan keterangan,” katanya.

Beliau hadir dalam sidang media bersama Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang selepas Program Dialog dan Berbuka Puasa Pimpinan Pas Pusat bersama media di ibu negara hari ini.

Kenyataan Takiyuddin itu telah mendapat perhatian Abdul Hadi.

MGF13052019_SIDANG MEDIA KHAS PIMPINAN PAS10
Setiausaha Agung PAS, Datuk Takiyuddin Hassan bercakap pada sidang media khas pimpinan PAS di De Palma Hotel, Ampang, Selangor. foto AFFAN FAUZI, 13 MEI 2019

Menurut Abdul Hadi, terpulang kepada rakyat untuk menilai sama ada Anwar layak dilantik sebagai perdana menteri dek kerana status banduan atau tidak.

“Terpulang kepada masyarakat untuk menilai adakah dia (Anwar) banduan atau tidak.

“Bukan saya yang akan nilai, orang ramai akan nilai,” katanya dalam sidang media sama.

Untuk rekod, kira-kira 10 laporan polis telah dibuat terhadap Ahli Parlimen Kota Bharu itu selepas mengaitkan status Anwar yang juga Presiden PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai bekas banduan.

Antaranya, Exco Angkatan Muda Keadilan (AMK) Kelantan, Muhammad Arif Mukhtar.

Dalam satu ceramah di Taman Indah, Sandakan, Rabu lalu, Takiyuddin dilaporkan melontarkan persoalan sama ada rakyat mahu seorang bekas banduan seperti Anwar sebagai bakal perdana menteri.

Pensabitan kesalahan ke atas Anwar dibuat oleh Mahkamah Persekutuan dan ia tidak lagi boleh dipersoalkan.

Takiyuddin merujuk kepada keputusan Mahkamah Persekutuan mengekalkan keputusan Mahkamah Rayuan bagi membatalkan keputusan tidak bersalah Anwar dalam kes liwat II oleh Mahkamah Tinggi.

Presiden PKR itu dihukum penjara lima tahun pada 2015. – MalaysiaGazette