Kevin Mallory, foto Agensi

WASHINGTON – Bekas pegawai Ejen Siasatan Pusat (CIA) dipenjara 20 tahun kerana membocorkan rahsia ketenteraan kepada ejen China.

Kevin Mallory, 62, didapati bersalah atas beberapa kesalahan pengintip dalam perbicaraan yang dijalankan selama dua minggu pada Jun tahun lalu.

Tertuduh yang fasih berbahasa Mandarin itu berasal dari Leeburg, Virginia merupakan pegawai pelepasan keselamatan peringkat tinggi dan mempunyai akses kepada dokumen sensitif.

Dia telah disabitkan menjual rahsia ke China dengan harga AS$ 25,000 (£ 19,600).

Bukti percubaannya termasuk video pengawasan yang menunjukkan dia mengimbas dokumen ke dalam kad memori digital di pejabat pos.

Beliau juga terbang ke Shanghai untuk bertemu dengan ejen China pada bulan Mac dan April pada tahun 2017, kata Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat.

“Mallory bukan sahaja meletakkan negara pada risiko yang besar, tetapi dia membahayakan nyawa orang yang meletakkan keselamatan mereka sendiri untuk pertahanan negara kita.

“Kes ini akan menghantar mesej kepada sesiapa yang menimbang untuk menjejaskan kepercayaan orang ramai dan keselamatan negara kita.

“Kami akan terus teguh dan berusaha untuk mengejar kes-kes keselamatan negara yang mencabar tetapi kritikal ini,” kata peguam Zachary Terwilliger dalam satu kenyataan.

Jabatan Kehakiman berkata, Mallory juga menjalankan beberapa kerja sensitif dengan agensi kerajaan.

Dia bekerja sebagai pegawai kes rahsia untuk CIA dan sebagai pegawai perisikan untuk Agensi Perisikan Pertahanan (DIA).

“Kes ini adalah satu trend yang membimbangkan tentang bekas pegawai perisikan Amerika Syarikat yang disasarkan oleh China dan mengkhianati negara dan rakan mereka,” kata Penolong Jeneral John Demers berikutan hukuman itu.

Awal bulan ini, bekas ejen CIA, Jerry Chun Shing Lee mengaku bersalah kerana mengintip untuk China.

Pendakwa berkata, warga negaranya telah dibayar untuk mendedahkan maklumat mengenai aset rahsia Amerika Syarikat. – MalaysiaGazette