Tony Pua

KUALA LUMPUR – Cadangan pengambilalihan empat syarikat konsesi tol akan dibiayai sendiri sepenuhnya melalui kutipan caj kesesakan dan bukan dengan meningkatkan hutang.

Penasihat kepada Menteri Kewangan, Tony Pua berkata, pengambilalihan itu juga tidak akan meningkatkan beban hutang kerajaan seperti yang didakwa oleh pengkritik.

Ini kerana syarikat bertujuan khas (SPV) yang diwujudkan bagi pengambilalihan itu akan meraih RM6.2 bilion untuk membiayai pembelian syarikat-syarikat konsesi iaitu Lebuhraya Damansara-Puchong (LDP) Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (SPRINT), Lebuhraya Shah Alam (Kesas) dan Terowong Smart (SMART).

“Dalam hal ini, jumlah RM6.2 bilion akan dibiayai sendiri melalui cadangan kutipan caj kesesakan.

“Ini bermakna kerajaan tidak perlu membayar satu sen pun untuk mengambil alih lebuh raya berkenaan.

” Oleh itu, hujah pengambilalihan yang didakwa akan membebankan kerajaan, dengan cadangan adalah lebih baik dana itu dibelanjakan di tempat lain benar-benar tidak benar,” katanya dalam satu kenyataan.

Kementerian Kewangan sebelum ini mendakwa kerajaan perlu membayar ganti rugi kepada syarikat konsesi ini dengan harga antara RM5.3 bilion dan RM6.5 bilion untuk membekukan kadar tol sehingga berakhirnya tempoh konsesi tanpa pengambilalihan.

Pengambilalihan melalui pembiayaan sendiri dijangka memberi penjimatan kepada kerajaan antara RM5.3 bilion hingga RM6.5 bilion dalam bentuk pembayaran pampasan.

“Oleh itu, dengan kesimpulan matematik mudah menunjukkan cadangan pengambilalihan jauh lebih murah bagi kerajaan untuk mengambil alih syarikat-syarikat konsesi terbabit daripada membayar ganti rugi kerana kos perolehan sebanyak RM6.2 bilion adalah dibiayai sendiri,” kata Ahli Parlimen Damansara itu.

Sebaliknya, jika kadar tol dibekukan, syarikat konsesi akan mengumpulkan sekurang-kurangnya RM5.3 bilion daripada pampasan daripada kerajaan.

Beberapa pihak termasuk pemimpin pembangkang mengkritik cadangan pengambilalihan syarikat-syarikat konsesi itu yang didakwa oleh Kementerian Kewangan tidak membabitkan kewangan kerajaan.

Kritikan itu mengambil kira konsesi Kesas yang hampir tamat manakala Sprint dan Litrak pula mengalami kerugian. Pengambilalihan itu dilihat sebagai langkah menyelamatkan syarikat berkenaan.

Mengenai konsesi Kesas, Pua berkata, pampasan pampasan masih perlu dibayar kepada konsesi itu setiap tahun untuk membekukan kadar tol kerana konsesinya berakhir pada tahun 2028.

“Pengkritik mungkin telah lupa bahawa walaupun untuk tempoh lebuh raya ini hampir tamat … kerajaan masih perlu terus mengimbangi konsesi setiap tahun untuk membekukan kadar tol,” katanya.

Kerajaan akan membayar ganti rugi kepada syarikat konsesi antara RM1.08 bilion dan RM1.19 bilion bergantung kepada jumlah lalu lintas sehingga habis tempoh konsesi itu.

Dengan pengambilalihan itu, pembayar cukai akan menjimatkan antara RM1.08 bilion dan RM1.19 bilion bayaran pampasan kepada konsesi dalam tempoh sembilan tahun akan datang.

Menjawab kritikan mengenai prestasi kewangan suram Sprint, Pua berkata, syarikat konsesi hanya dijangka menghasilkan keuntungan pada akhir konsesi.

Sprint dijangka menjana lebih kurang RM1.5 bilion dalam keuntungan selepas cukai selepas menyelesaikan semua hutang tertunggak untuk baki konsesi.

Pua berkata, sebagai perbandingan, kerajaan telah menawarkan RM1.984 bilion untuk memperoleh konsesi, yang hanya kira-kira RM870 juta kepada para pemegang saham manakala kira-kira RM1.114 bilion akan digunakan untuk membayar balik hutang.

Smart pula sudah dijangka kekal tidak menguntungkan untuk beberapa waktu dan ini menjawab mengapa kerajaan mahu membeli lebuh raya berkenaan pada nilai tempahan bersih sebanyak RM369 juta.

Sekiranya konsesi itu dibenarkan diteruskan, Putrajaya perlu membayar pampasan kepada syarikat konsesi antara RM671 juta dan RM1,028 juta untuk baki konsesi itu. Konsesi Smart hanya akan berakhir pada tahun 2042.

Pua berkata, cadangan pengambilalihan itu akan menyaksikan ‘keuntungan masa depan’ yang dikongsi antara pemegang saham syarikat konsesi, kerajaan – melalui penghapusan bayaran ganti rugi – dan pengguna lebuh raya, melalui caj kesesakan yang dikurangkan.

Setakat ini tiga daripada empat konsesi sudah bersetuju dengan pengambilalihan itu.

Lingkaran Trans Kota Holdings Bhd (Litrak) dan syarikat sekutunya, Sistem Penyuraian Trafik KL Barat Holdings Sdn Bhd (Sprint Holdings) telah memuktamadkan keputusan untuk menerima cadangan pengambilalihan LDP dan Sprint.

Gamuda Bhd dan Kumpulan Perangsang Selangor Bhd telah lebih awal menerima tawaran Kementerian Kewangan itu. Kedua-dua syarikat ini memiliki kepentingan masing-masing antara 30 hingga 30 peratus dalam Sprint Holdings. – MalaysiaGazette