Gambar hiasan

TOKYO – Saham-saham Asia stabil pada permulaan berhati-hati minggu ini ketika pound British susut disebabkan pengundian untuk melanjutkan Brexit.

Indeks luas saham Asia Pasifik MSCI di luar Jepun. MIAPJ0000PUS tidak berubah, dengan saham Australia turun 0.3%. Nikkei N225 meningkat 0.13%.

Pergolakan Brexit menimbulkan kebimbangan terhadap pertumbuhan global yang perlahan dan pergerakan perdagangan antarabangsa mengakibatkan para pelabur gelisah sejak beberapa bulan kebelakangan ini.

Niaga hadapan minyak jatuh kerana kebimbangan pertumbuhan ekonomi dan lebihan bekalan minyak mentah.

Pound susut daripada tempoh lima bulan tinggi berbanding dolar dan euro selepas Parlimen Britain memaksa Perdana Menteri, Boris Johnson menangguhkan Brexit yang sepatutnya pada 31 Oktober.

Undi bagi penangguhan itu bertujuan memastikan Brexit berlaku dengan memberi gangguan sedikit kepada ekonomi.

“Terdapat beberapa ketidakpastian tentang Brexit, tetapi ia mungkin tidak terlalu membingungkan pelabur kerana ini bukan penolakan yang jelas mengenai perjanjian itu,” kata Michael McCarthy, Ketua Strategi Pasaran CMC Markets di Sydney.

“Jumlah dagangan adalah sekitar 40% daripada kebiasaan, yang menunjukkan tidak ada keyakinan dalam pasaran.”

Pound GBP jatuh 0.7% kepada AS$1.2908 dan berada kira-kira 0.4% hingga 86.50 setiap euro.

Niaga hadapan AS, ESc1 melonjak 0.06% lebih tinggi di Asia apabila para pelabur menggunakan profil tinggi minggu ini daripada Microsoft Corp (MSFT.O), Amazon.com (AMZN.O) dan lain-lain.

S&P 500 jatuh 0.4% pada hari Jumaat sebahagiannya disebabkan kebimbangan mengenai kegagalan perang perdagangan AS-China.

Perang perdagangan selama 15 bulan antara Amerika Syarikat dan China telah menunjukkan beberapa tanda-tanda resolusi yang tahan lama walaupun masih mengadakan beberapa pusingan perbincangan.

Dalam pada itu, eksport Jepun jatuh pada bulan September untuk bulan ke-10, sementara eksport Korea Selatan untuk 20 hari pertama bulan Oktober merosot 19.5% tahun ke tahun.

Di tempat lain di pasaran mata wang, dolar melonjak 0.1% lebih tinggi kepada AS$ 1.1158 bagi setiap euro. – MalaysiaGazette