Jho low
Low Taek Jho

LOS ANGELES – Pejabat ahli perniagaan dalam buruan, Low Taek Jho di London yang digunakan untuk syarikat pakaian mewahnya akan dijual walaupun beliau menolak dakwaan Amerika Syarikat (AS) bahawa harta itu adalah salah satu daripada aset yang dibeli menggunakan dana 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

Pejabat itu dibeli pada harga 42 juta pound pada tahun 2014, serta sebuah penthouse dan pangsapuri yang dibeli pada tahun 2010 di Stratton Street, di kejiranan kelas atasan Mayfair.

Ia akan dijual sebagai sebahagian daripada tuntutan tindakan pelucuthak Pendakwa Raya Persekutuan di Los Angeles ke atas hartanah itu pada tahun 2017.

Menurut pengundian mahkamah pada hari Rabu, hasil penjualan itu untuk menggantikan harta tanah sebenar kerana perundangan masih berterusan.

Jho Low didakwa memainkan peranan utama dalam skandal 1MDB yang diwujudkan kerajaan pada tahun 2009.

AS telah membawa 30 tuntutan tuntutan undang-undang ke atas hartanah, pelaburan, seni dan barang kemas bernilai AS$1.7 bilion yang dibeli oleh Jho Low dan rakan-rakannya.

Pejabat Stratton digunakan oleh Myla, sebuah syarikat pakaian Jho Low yang juga didakwa diperoleh dengan menggunakan dana 1MDB.

Dalam e-mel 2014 yang dihantar daripada akaun Myla miliknya, beliau memperkenalkan wakil Red Granite Pictures kepada eksekutif Myla untuk meninjau “sebarang peluang untuk Myla dalam bidang filem.”

Red Granite adalah syarikat pengeluaran filem yang diasaskan oleh Riza Aziz.

Pada tahun lalu, syarikat itu telah bersetuju untuk membayar sebanyak AS$ 60 juta bagi menyelesaikan tuntutan dakwaan mendapat pembiayaan dari 1MDB untuk terbitan filem “Wolf of Wall Street” Martin Scorsese dan gambar-gambar yang menggunakan wang 1MDB. – MalaysiaGazette