Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berucap pada Majlis Perasmian Persidangan Antarabangsa Keselamatan Sosial 2019 anjuran KWSP di Grand Hyatt, Kuala Lumpur. foto SYAFIQ AMBAK, 21 NOVEMBER 2019

KUALA LUMPUR – Kerajaan memperuntukkan sebanyak RM6.5 bilion kepada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) untuk mewujudkan pekerjaan bagi rakyat Malaysia dalam tempoh lima tahun akan datang.

Jumlah besar itu difokuskan kepada golongan graduan baru yang baru hendak menempa peluang pekerjaan di bawah #MalaysiaAtWork, kata Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Berliau berkata, anak muda Malaysia mesti dilengkapi dengan kemahiran yang betul atau bersedia untuk betrdepan dengan kegawatan sosio-ekonomi.

“Peruntukan RM6.5 bilion untuk Malaysia Bekerja akan mewujudkan pekerjaan buat rakyat negara ini dalam tempoh lima tahun akan datang.

“Program ini mempunyai banyak kesan berganda jangka panjang yang melampaui lima tahun – ia mewujudkan pekerjaan, ia mewujudkan peluang belajar, ia mewujudkan hubungan yang memerlukan kolaborasi,” katanya.

Dr Mahathir berkata demikian berucap merasmikan Persidangan Kesejahteraan Sosial Antarabangsa 2019, yang diadakan oleh Pekerja Kumpulan Wang Simpanan (KWSP), di sini hari ini.

Dr Mahathir menambah, program itu akan difasilitasi oleh Kementerian Kewangan melalui KWSP dan dibantu oleh kementerian Pendidikan, Belia dan Sukan, Wanita, Keluarga dan Pembangunan, Hal Ehwal Dalam Negeri dan Sumber Manusia.

“Saya ingin menekankan bahawa bukan sahaja saya memerlukan kementerian-kementerian yang disebutkan untuk bertanggungjawab secara peribadi terhadap pelbagai ‘At Work’.

“Saya mengharapkan seluruh Kabinet untuk meningkatkan, mengumpulkan sumber mereka dan memberikan semua sokongan yang ada untuk memastikan program ini berjaya.

“Sekiranya kita melakukan ini dengan baik, Malaysia At Work akan menjadi jawapan untuk memacu kemajuan mampan dan kesejahteraan sosial yang menyeluruh untuk seluruh negara,” jelas beliau.

Perdana Menteri berkata walaupun kemajuan mesti dilakukan, ia bukan sahaja memberi manfaat kepada segelintir orang lain, malah, lebih ramai graduan, wanita, belia dan mereka yang bekerja di sektor pekerjaan 3D (kotor, berbahaya, sukar).

Dengan memberi contoh perubahan teknologi dan perubahan iklim sebagai sesuatu yang mesti diperhatikan oleh negara.

“Teknologi hari ini menjejaskan begitu banyak industri, dengan setiap perbadanan perlu mengubah cara lama mereka atau risiko sedang dihentikan.

“Kami mempunyai fintech (perkhidmatan teknologi kewangan) yang mengubah keseluruhan industri kewangan.

“Dalam industri media, cara kerja tradisional telah dibasmi sepenuhnya. Seluruh syarikat telah ditutup.

“Bahkan dalam industri perubatan, robot menjadi lebih baik daripada ahli bedah pakar dalam melakukan pembedahan mikro yang lebih kompleks,” ujarnya.

Dr Mahathir juga berkata, bahawa pekerjaan 3D mesti dilakarkan semula sebagai “bermartabat, dikehendaki dan dinamik” agar lebih banyak penduduk tempatan menyertai sektor itu. – MalaysiaGazette