Mark Milley

WASHINGTON – Pasukan keselamatan Amerika Syarikat (AS) tahu tindakannya membunuh jeneral yang paling berkuasa di Iran meningkatkan kebangkitan IS dan ianya telah berlaku.

Dua hari selepas kematian Soleimani, tentera AS di Iraq yang berdepan dengan IS sebelum ini perlu memberi fokus kepada pertahanan sendiri dengan menjaga pangkalan dan kedutaan AS kerana menjangkakan ada tindak balas dari Iran.

Kini perjuangan menentang kumpulan militan terpaksa ditangguhkan.

“Ketika kami melihat operasi ini, kami tahu akan ada akibatnya,” kata Jeneral Mark Milley, Pengerusi Ketua Staf Bersama.

Menurut beliau lagi: “Kami tahu ada risiko”.

Tetapi beliau mengatakan ancaman serangan ke atas kepentingan AS. terlalu besar untuk tidak bertindak.

IS berkembang di Syria selepas pasukan AS. menarik diri dari Iraq pada tahun 2011 apabila anggota-anggotanya kembali melintasi sempadan pada tahun 2014, menangkap banyak warga Iraq dan menindas pemerintahan yang kejam atas nama “khalifah.”

Gabungan tentera yang dipimpin AS mendakwa menggulingkan kumpulan tersebut dari wilayah terakhirnya di Syria pada bulan Mac 2019, tetapi ribuan pengikutnya tersebar di seluruh rantau ini dan terus menjadi ancaman.

Setiausaha Pertahanan Mark Esper bersetuju dengan “penggantungan kegiatan di Iraq” terhadap IS susulan pembunuhan Soleimani.

Perhatian kini dialihkan kepada melindungi tentera gabungan dan Kedutaan AS memandangkan Iran akan cuba membalas dendam atas kematian Soleimani dengan menyerang balas.

Ketti Davison, seorang pegawai perisik Tentera bersara yang berpengalaman di Iraq berkata, tidak ada keraguan bahawa penentang terhadap IS perlu dikurangkan.

“Kempen menangani ISIS sudah pun tegang,” kata Davison, seorang pakar risikan di Institut Kajian Perang.

Usaha di Syria telah terhalang sejak Turki menyerang utara Syria pada bulan Oktober, yang merumitkan kerjasama AS dengan para pejuang Kurdish dan memberi peranan yang luas kepada tentera Rusia.

Hanya pada hari Selasa, Presiden Rusia Vladimir Putin muncul di Damsyik untuk mengadakan pertemuan dengan Presiden Bashar Assad. Kenyataan rasmi semasa lawatan sebelum ini yang tidak tidak menyebut Soleimani, tetapi masa itu jelas.

Kempen Iraq juga telah diselubungi oleh rusuhan awam baru-baru ini yang mengalihkan perhatian pasukan keselamatan Iraq yang sebelum ini memberi tumpuan kepada IS.

“Misi menangani ISIS benar-benar berisiko, bukan hanya dalam jangka pendek,” kata Davison, sambil menambah, “Sukar untuk melihat bagaimana kita boleh terus menyerang dengan rakan-rakan kita Iraq untuk mengalahkan ISIS dalam keadaan seperti ini.

“Untuk merumitkan perkara lebih lanjut, kehadiran ketenteraan AS di Iraq membentuk asas sokongan logistik untuk usaha AS di negara jiran Syria,” katanya.

AS. menempatkan antara 650-750 tentera di Syria timur yang bekerja dengan kumpulan tempatan yang dikenali sebagai Pasukan Demokrasi Syria untuk meneruskan perjuangan menentang IS.

Tidak jelas sejauh mana penggantungan operasi sokongan AS. dan gabungan di Iraq akan mengehadkan operasi di Syria. – MalaysiaGazette