KUALA LUMPUR – Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) menyelar kerajaan India yang berdiam diri dan gagal mengawal rusuhan yang berlaku di Delhi, baru-baru ini.

Ia juga meminta kerajaan negara itu tampil membetulkan persepsi negatif serta berusaha melindungi umat Islam di India.

Setiausaha Agungnya, Mohammad Fazril Mohd. Salleh dalam satu kenyataan di sini hari ini menyeru masyarakat dunia memberi tekanan kepada kerajaan India supaya polemik perundangan yang zalim itu dapat dihentikan segera.

ABIM juga katanya, menggesa Perdana Menteri Interim Malaysia, Tun Dr. Mahathir Mohamad menyatakan pendirian dalam isu tersebut.

“Mana mungkin India sebagai sebuah negara dengan kekuatan sumber manusia dan kapasiti yang besar tidak mampu melindungi warganya, ataupun mereka yang berada di dalam negaranya sendiri.

“Tidak mungkin sistem jaringan keselamatan India terlalu lemah dan rapuh sehingga memungkinkan pertumpahan darah ini berlaku.

Tambah Mohammad Fazril, ABIM juga konsisten dengan pendirian kami membantah rang undang-undang baharu berkaitan kewarganegaraan yang jelas menindas kelompok tertentu masyarakat dalam negara India sendiri.

Malah, para politikus daripada parti BJP antara lain Kapil Mishra, Anurag Thakur, Abhay Verma dan Parvesh Verma yang mencetuskan ketegangan dengan ucapan-ucapan kebencian memburukkan lagi keadaan. – MalaysiaGazette