Mohd Khairuddin Aman Razali

KUALA LUMPUR – Malaysia menyambut baik tindakan India untuk tidak melanjutkan tempoh pelaksanaan duti import sebanyak lima peratus yang dikenakan ke atas produk minyak sawit ditapis dari Malaysia pada 4 Mac lalu.

Menteri Perusahaan, Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr. Mohd Khairuddin Aman Razali berkata, India merupakan pengimport utama minyak sawit Malaysia dengan sejarah hubungan yang telah diwujudkan sejak 6 dekad lalu.

“Bagaimanapun, sejak kebelakangan ini, beberapa siri peristiwa telah mencetuskan trend kejatuhan signifikan dalam eksport minyak sawit Malaysia ke India, antaranya pengenalan duti import lima peratus ke atas produk minyak sawit ditapis dari Malaysia bermula pada 4 September 2019.

“Malaysia menyambut baik tindakan India untuk tidak memperbaharui arahan tersebut pada 4 Mac 2020,” kata beliau dalam kenyataan hari ini.

Tambah Mohd Khairuddin, kerajaan melihat langkah India itu sebagai positif yang menunjukkan sifat keterbukaan untuk mewujudkan semula hubungan rapat daripada aspek perdagangan dan budaya yang telah lama terjalin di antara kedua-dua negara.

Bagaimanapun jelas beliau, Malaysia juga mengakui kedua-dua negara perlu berbincang lebih lanjut mengenai beberapa isu termasuk notifikasi sekatan eksport minyak sawit ke India dan ketidakseimbangan perdagangan yang berpihak kepada Malaysia.

Justeru katanya, apabila keadaan pandemik COVID-19 telah pulih, beliau akan mengetuai delegasi Malaysia ke India untuk membincangkan hala tuju strategik yang berkaitan dengan perdagangan, khususnya dalam sektor komoditi demi manfaat kedua-dua negara.

“Saya sangat yakin dengan sejarah hubungan rapat antara kedua-dua negara, usaha Malaysia akan diterima baik oleh kerajaan India.

“Dalam hal ini, Perdana Menteri Malaysia bersedia untuk bertemu dengan Perdana Menteri India, Narendra Modi untuk mengeratkan lagi hubungan baik antara kedua-dua negara.

“Saya juga turut berdoa agar keadaan pandemik COVID-19 yang kini dialami oleh seluruh dunia segera pulih dan rakyat dapat menjalani kehidupan seperti biasa. – MalaysiaGazette