Polis mengadakan kawalan jalan raya bagi membendung penularan wabak Covid-19. foto Agensi

RIYADH – Penduduk Arab Saudi yang menularkan berita palsu di sosial media berhubung pandemik Covod-19 untuk menimbulkan rasa panik dalam kalangan orang ramai akan dikenakan denda maksimum sebanyak SR1 juta dan lima tahun penjara.

Ia merupakan antara tindakan tegas kerajaan yang sedang melaksanakan langkah-langkah pencegahan wabak virus tersebut.

Sumber rasmi di Kementerian Dalam Negeri berkata, hukuman baharu telah diambil bersesuaian dengan perintah kerajaan yang prihatin terhadap kesihatan dan keselamatan warga negara dan ekspatriat.

Kementerian mengumumkan hukuman berikut yang ditetapkan untuk pelanggar dalam kalangan warga Arab Saudi dan ekspatriat

Selain itu, penduduk Arab Saudi boleh didenda antara SR1,000 dan SR100,000 atau penjara untuk jangka masa antara satu bulan dan satu tahun, atau kedua-duanya untuk individu atau pertubuhan sektor swasta atau pekerja mereka atau mereka yang melanggar peraturan yang berkaitan koronavirus.

Malah, firma-firma itu akan ditutup untuk jangka masa tidak melebihi enam bulan jika perlu.

”Sekiranya berlaku pelanggaran berulang, penalti akan digandakan. Amaun penalti untuk setiap pelanggaran harus ditentukan mengikut jadual klasifikasi yang merangkumi setiap pelanggaran dan hukuman yang sesuai, dan ia akan disetujui oleh Menteri Dalam Negeri dengan persetujuan dengan Menteri Kesihatan.

Denda antara SR10,000 dan SR100,000 atau hukuman penjara dari satu bulan hingga satu tahun atau kedua-duanya bagi mereka yang menyalahgunakan izin atau surat kebenaran yang diberikan untuk pergerakan semasa waktu berkurung untuk tujuan, selain dari apa yang ditetapkan. Permit akan ditarik dan surat kebenaran akan dibatalkan.

Selain itu, denda maksimum SR200,000 atau penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya bagi mereka yang melanggar arahan kuarantin. Sekiranya berlaku kesalahan, hukuman yang dikenakan akan digandakan.

Tindakan denda maksimum SR500,000 atau penjara maksimum lima tahun atau kedua-duanya bagi mereka yang sengaja menyebarkan jangkitan koronavirus kepada orang lain. Sekiranya berlaku kesalahan berulang, penalti akan digandakan.

Denda antara SR10,000 dan SR100,000 atau hukuman penjara dari satu bulan hingga satu tahun, atau kedua-duanya bagi sesiapa yang memberi kemudahan kepada mereka yang sifatnya pekerjaan atau keadaannya tidak memerlukan izin atau surat kebenaran untuk bergerak selama waktu berkurung. Sekiranya berlaku kesalahan berulang, penalti akan digandakan.

Kementerian itu berkata, ekspatriat yang melakukan kesalahan pula akan diusir keluar dari Arab Saudi dan tidak dibenarkan masuk untuk selama-lamanya.

Hukuman seperti denda, penutupan penubuhan dan pengusiran ekspatriat akan dikenakan dengan keputusan Menteri Dalam Negeri atau yang dibenarkan olehnya, dan jumlah hukuman yang dijatuhkan di setiap wilayah akan diumumkan setiap hari. Sekiranya terdapat kes-kes yang berkaitan dengan hukuman penjara bagi pelanggar, mereka akan dirujuk kepada Timbalan Pendakwa Rata untuk tindakan yang diperlukan.

Menteri Kehakiman akan membentuk satu atau lebih jawatankuasa yang terdiri dari tiga pakar hukum untuk memeriksa keluhan terhadap keputusan untuk menjatuhkan denda atau penutupan pertubuhan.

Rungutan akan diajukan dalam waktu 10 hari dari tarikh menerima maklumat mengenai keputusan tersebut, dan keputusan jawatankuasa dalam hal ini adalah muktamad.

Hukuman penjara bagi pesalah akan dijatuhkan setelah berakhirnya keadaan luar biasa yang berlaku disebabkan oleh wabak koronavirus. – MalaysiaGazette