Mahdzir Khalid

KUALA LUMPUR – Tenaga Nasional Berhad (TNB) menasihatkan pengguna agar tidak bimbang apabila menerima bil sebenar selepas penyambungan semula pembacaan meter yang dihentikan sementara sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) berkuat kuasa 18 Mac lalu.

Pengerusi TNB, Datuk Seri Mahdzir Khalid berkata, pihaknya sedia maklum mengenai aduan netizen mengenai bil tinggi yang diterima menerusi pembacaan bil fizikal yang disambung semula sejak 15 Mei lepas.

“Janganlah khuatir. TNB sentiasa berlaku adil dan sensitif dengan kegelisahan segelintir pengguna yang menerima bil sebegini.

“Pegawai Khidmat Pelanggan kami di talian TNB CareLine 1300 88 5454 dan di Kedai Tenaga sentiasa bersedia untuk membantu menjelaskan mengenai perkiraan dan bagaimana pelarasan bil dibuat,” katanya dalam kenyataan di sini.

TNB sebelum ini telah memaklumkan bahawa sebaik pembacaan bil disambung semula, bil pelanggannya akan diselaraskan.

Semasa operasi pembacaan meter dihenti sementara, TNB mengeluarkan bil anggaran berdasarkan bil bulan sebelum PKP berkuatkuasa.

Mahdzir memaklumkan pelanggan TNB juga boleh mendapatkan makluman mengenai perkiraan bil semasa PKP dengan melayari https://www.tnb.com.my/prihatin.

Tambahnya, sebagai syarikat yang prihatin mengenai impak wabak Covid 19 kepada rakyat, pada 14 Mei 2020, TNB telah mengumumkan mengenai pakej pasca PKP merangkumi Pelan Bayaran Mudah (PBM), penangguhan surcaj lewat bayar (sehingga 30 September 2020) dan lanjutan penangguhan pemotongan bekalan (sehingga 31 Julai 2020).

“Kesemua ini ditawarkan secara automatik kepada 7.5 juta pelanggan kediaman kami,” katanya.

Selain pakej pasca PKP, TNB juga menawarkan diskaun berperingkat berjumlah 2% hingga 50% bagi penggunaan dari 1 April 2020 hingga 30 September.

“Diskaun berperingkat dan pakej pasca PKP ini diharap dapat meringankan lagi beban rakyat yang terjejas akibat wabak Covid 19,” tambahnya. – MalaysiaGazette