Gambar hiasan

RASUAH telah wujud sejak dinasti Mesir dan masih berlaku di hampir setiap negara di seluruh dunia.

Malaysia turut tercatat dalam skandal rasuah besar-besaran di Malaysia dan Brazil, Indonesia menyaksikan salah satu wilayahnya kehilangan lebih dari 90% ahli majlisnya kerana terlibat dalam kes rasuah.

Melihat sejarah, rasuah nampaknya tidak dapat dielakkan.

Merujuk kepada Pusat Rujukan Persuratan Melayu, Dewan Bahasa Pustaka, rasuah termasuklah pemberian untuk menyogok atau menyuap kakitangan perkhidmatan awam bagi mendapatkan sesuatu faedah sebagai pulangan.

Pemberian ini membolehkan seseorang yang berkuasa melakukan sesuatu tindakan untuk kepentingan individu dan orang yang memberi suapan tersebut.

Rasuah ini juga boleh berlaku dalam bentuk salahguna kuasa pegawai yang bertanggungjawab untuk kepentingan diri atau pihak tertentu.

Amalan rasuah dan penyelewengan birokrasi merosakkan imej dan menjejaskan kepentingan awam.

Sebagai contoh, pemberian sogokan wang kepada pengarah jabatan kerajaan untuk mendapatkan tender pembinaan jambatan.

Kamus Oxford mendefinisikan rasuah sebagai “tingkah laku tidak jujur atau penipuan oleh mereka yang berkuasa, biasanya melibatkan rasuah”.

Rasuah berasal dari perkataan Latin: korupus. Perkataan ini adalah bagian terakhir dari corumpere, yang bermaksud “mar, rasuah, musnah”.

Rasuah merosakkan negara, menginjak ekonomi, melumpuhkan masyarakat, merompak orang miskin dan memperkaya golongan tertentu.

Ia merendahkan semua yang baik dan mewujudkan semua yang jahat. Ia anti agama, anti budaya dan anti nasional.

Rasuah semuanya hanyalah trofi atau piala kejahatan yang murni.

Pelaku dilihat membenarkan perbuatan mereka melalui beberapa kebaikan yang tidak sopan tetapi tidak menyenangkan dan memutarbelitkan kebaikan yang lebih besar.

Bahkan yang kelihatan alim ulama pun telah berkali-kali jatuh kepada godaan ini.

Kini ia mungkin berubah. Berkuat kuasa 1 Jun 2020, Seksyen 17A Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) (Pindaan) 2018 akan mula berkuatkuasa.

Pejabat Perdana Menteri (PMO) mengumumkan penguatkuasaan Undang-Undang, yang diwartakan pada 4 Mei 2018, walaupun ada usaha untuk meletakkan undang-undang tersebut sebelumnya.

Undang-undang tersebut menyatakan bahawa organisasi bertanggungjawab dan boleh didapati bersalah sekiranya seseorang yang berkaitan dengannya secara korup memberi, menawarkan atau menjanjikan kepuasan kepada mana-mana orang dengan niat untuk memperoleh atau mengekalkan urusan atau kelebihan urusanuntuk organisasi komersial tersebut.

Ringkasnya, ini bermaksud organisasi dan institusi tempat mereka bekerja akan dipertanggungjawabkan kerana tidak mencegah perbuatan rasuah.

Pejabat Perdana Menteri (PMO) mengatakan penguatkuasaan itu akan mendorong organisasi komersial untuk menerapkan langkah-langkah untuk mematuhi undang-undang dan memastikan urusan perniagaan tidak terlibat dalam kegiatan rasuah untuk kepentingan mereka.

Di bawah Akta yang dipinda, pengarah, pengawal, pegawai, rakan kongsi atau pengurus secara peribadi bertanggungjawab atas kesalahan berkaitan dengan rasuah sekiranya organisasi komersial didapati bertanggungjawab.

Beban rasa tidak bersalah kini terletak pada institusi. Para pengarah atau pihak pengurusan kanan mesti membuktikan bahawa kesalahan itu dilakukan tanpa persetujuannya dan semua langkah yang diperlukan telah diambil untuk mengelakkannya berlaku.

Penguatkuasaan undang-undang tepat pada waktunya di mana Malaysia menduduki tangga teratas mengenai korupsi.

1Malaysia Development Bhd (1MDB) telah menjadi pembuka mata global mengenai bagaimana amalan rasuah yang berleluasa, berakar dan kuasa berpecah belah di negara ini. Dan ia masih kekal sebagai salah satu syarikat korporat terbesar di dunia.

1MDB adalah mengenai kewibawaan, tetapi agensi dan badan korporat yang berkaitan dengan kerajaan lain juga dikaitkan dengan kesalahan yang serupa.

Menariknya, banyak pengurusan kanan atau pengarah yang “berkolaborasi secara langsung” dalam menyedut miliaran tuduhan berjaya melepaskan diri.

Ramai yang mengaku tidak tahu. Anggota lembaga melatih “individu yang kuat”.

Pengurusan adalah algojo mereka dan penjenayah pelaku berjaya mengelak hukuman.

Kebodohan bukanlah kejahatan, tetapi rasuah adalah ya.

Dengan penguatkuasaan Seksyen 17A, lembaga dan pengurusan kanan akan berfikir dua kali dalam pemberian tender dan projek kepada pihak yang disukai atau berkaitan dengan politik.

Tawaran korporat yang semakin meningkat untuk memperkayakan pihak terpilih akan mengalu-alukan penyiasatan dan tindakan.

Tadbir urus korporat akan menggantikan kerakusan peribadi.

Tidak takut dipenjarakan dan denda besar melebihi kepuasan material.

Dan pelaksanaan Akta ini lebih tepat pada masanya ketika individu yang berkaitan dengan politik memulakan penguasaan mereka syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

syarikat berkaitan kerajaan (GLC) ini bukan lagi lubuk emas.

Undang-undang adalah sama baiknya dengan pelaksanaannya, seperti bagaimana ketuhar tidak membuat kueh. Yang membuatnya adalah tukang roti / tukang masak.

Dan cabarannya sekarang adalah untuk SPRM melaksanakan Akta tersebut dan mengakhiri wabak tersebut.

Azizi Ahmad, pembaca MalaysiaGazette