Abdelmalek Droukdel

PARIS – Perancis memaklumkan telah membunuh ketua al-Qaeda di utara Afrika, Abdelmalek Droukdel, dalam satu operasi di Mali,

Menteri Pertahanan, Florence Parly berkata, Droukdel bersama anggota dalamannya terbunuh di utara negara itu pada hari Rabu lalu.

Pasukan Perancis juga telah menangkap seorang komander kanan kumpulan IS di Mali dalam operasi pada bulan Mei, katanya.

“Operasi berani mati” telah memberikan “serangan hebat kepada kumpulan pengganas”, katanya.

“Pasukan kami, bekerjasama dengan rakan mereka di Sahel, akan terus memburu saki-baki kumpulan itu tanpa henti,” katanya.

Berusia akhir 40-an, Droukdel bertempur melawan tentera Soviet di Afghanistan dan dianggap mantan pemimpin al-Qaeda di Iraq yang menjadikan Abu Musab al-Zarqawi, sebagai inspirasinya.

Di bawah kepemimpinannya, AQIM melakukan banyak serangan maut, termasuk serangan 2016 di sebuah hotel di ibu kota Burkina Faso, Ouagadougou yang menyebabkan 30 orang mati dan 150 orang cedera.

Pada tahun 2012 dia dijatuhi hukuman mati oleh mahkamah Algeria tanpa kehadirannya kerana pembunuhan, keanggotaan dalam organisasi pengganas dan serangan menggunakan bahan letupan.

Tuduhan itu berkaitan dengan tiga serangan bom di ibu negara Algiers pada April 2007 yang mengorbankan 22 orang dan mencederakan lebih dari 200 yang lain. – MalaysiaGazette