A'zlan Abu Bakar
Pengerusi Gerakan Tuntut Malaysia (TUNTUT), A'zlan Abu Bakar. foto AFFAN FAUZI, 10 JUN 2020

KUALA LUMPUR – Tenaga Nasional Berhad (TNB) digesa membatalkan bil elektrik pengguna sepanjang tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) untuk tiga bulan lalu.

Pengerusi Gerakan Tuntut Malaysia (Tuntut), A’zlan Abu Bakar menegaskan, langkah itu wajar diambil sebagai satu penghargaan TNB kepada kesetiaan rakyat yang melanggan perkhidmatan itu sejak berpuluh tahun lamanya.

“Biarlah ia kali pertama atau sekali ini TNB memberikan penggunaan percuma sepanjang tempoh tiga bulan PKP ini untuk penggunaan kediaman rumah atau sumber elektrik 1 fasa.

“Percayalah, ramai pengguna yang terkesan teruk akibat PKP sehingga ada yang kehilangan sumber pendapatan.

“Dengan cadangan ini memohon ihsan TNB untuk menghargai pengguna yang setia selama ini dapatlah menyuntik semangat kepada mereka tanpa tekanan,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

Sebelum ini, kadar penggunaan elektrik dalam sektor kediaman dilaporkan meningkat kira-kira 23 peratus sepanjang tempoh PKP berbanding penurunan 33 peratus penggunaan elektrik secara keseluruhannya di Semenanjung Malaysia.

Dalam pada itu, tidak dinafikan bahawa TNB adalah sebuah syarikat perniagaan dan bukanlah sebuah badan yang bersifat sepenuhnya sebagai kerajaan rakyat.

“Sudah pasti sesebuah perniagaan mengutamakan keuntungan. Namun begitu, TNB tidak wujud persaingan yang menyediakan perkhidmatan sumber elektrik ini.

“Ini juga menjadikan rakyat sebagai pengguna tiada pilihan dalam memilih perkhidmatan TNB sahaja jika melibatkan sumber elektrik.

“Sudah tiba masanya pengguna merasai penghargaan daripada TNB buat pertama kali memberikan caj percuma selama 3 bulan sepanjang tempoh PKP lalu,” katanya.

Langkah pengecualian bayaran ini mampu membantu keseluruhan rakyat yang sangat terkesan dengan sepanjang tempoh PKP yang kehilangan sumber pendapatan.

“Rakyat melahirkan rasa kekecewaan dan bebanan kewangan terlampau, ditambah pula dengan penyata bil elektrik yang diterima daripada TNB.

“Banyak perkara yang dipertikaikan oleh rakyat selaku pengguna dengan tindakan prorata untuk penjumlahan bil elektrik ini.

“Perkara ini harus dilihat dengan apa yang kita sebagai rakyat Malaysia bersama-sama sedang lalui akibat Covid-19 ini,” katanya.

Menurut A’zlan, TNB mencatatkan peningkatan keuntungan selepas cukai (PAT) sebanyak 18.7 peratus kepada RM4.45 bilion bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2019 (TK2019) berbanding RM3.75 bilion pada 2018 yang diumumkan pada 8 Februari 2020 sebulan sebelum bermulanya PKP pada bulan Mac.

“Percayalah bahawa kejayaan ini adalah hasil dari sokongan pengguna selama ini yang setia bersama TNB.

“Kami juga akan menyerahkan memorandum pengguna kepada pihak TNB untuk dipertimbangkan,” katanya lagi. – MalaysiaGazette

5 Komen

  1. Bodoh… Kalau dah pakai bayar jer la. Masa pkp kalau setiap masa pakai aircond memang la bil melambung. Statement tu biar cerdik sikit boleh tak?

  2. Dah berpuluh tahun rakyat melanggan TNB tanpa henti walau pun merungut tidak puashati. Naiklah takrif banyak mana pun oleh TNB, rakyat tiada pilihan. Macam lembu cucuk hidung tetap langgan dan bayar bil letrik. Takkanlah TNB tidak boleh berkebajikan sikit kerana Pendemic Covid-19 melanda negara dan rakyat. Lagipun ramai rakyat kurang kemampuan pengguna bekalan letrik 1 fasa ni.

  3. Jgn sampai ada sifat yahudi , manjang nak untung. Kata kos meningkat sekali umum untung main billion je. Co lain mcm nak mampus , pekerja kena behenti, gaji ne potong mcm2 lagilah kari masala dia… mentang2 monopoli suruh pakai lilinlah, lampu pam minyak tanahlah, lampu jln lah. Cikalak… takyah bg memo biar mudim je settle dgn …

Comments are closed.