Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin hadir bagi merasmikan geran baru bagi menaik taraf syarikat-syarikat teknologi tempatan di Cradle Fund, Menara Sunway Putra, Kuala Lumpur. foto AFIQ RAZALI, 19 JUN 2020.

KUALA LUMPUR – Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI), Khairy Jamaluddin yakin banyak peluang yang boleh diterokai dalam norma baharu oleh syarikat pemula tempatan berpotensi walaupun berdepan pasca Covid-19.

Menterinya, Khairy Jamaluddin berkata, apa yang penting, syarikat perlu memahami realiti dalam norma baharu itu bagi meneruskan inovasi berkaitan teknologi.

Jelas beliau, ini kerana dalam sesuatu krisis, ada kekuatan dan peluang baharu tersedia kerana banyak inovasi yang boleh diperkenalkan.

“Cradle Fund akan terus komited memberi tunjur ajar kepada syarikat pemula tempatan dan berharap dua geran ini mampu menyumbang kepada pemulihan ekonomi negara.

“Kerajaan pula akan menyokong syarikat berteknologi tinggi di kalangan syarikat pemula tempatan berpotensi untuk menggunakan inovasi yang ada,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap sempena lawatan rasminya ke Cradle Fund Sdn. Bhd. (Cradle Fund) dan melancarkan CIP Ignite serta CIP Accelerate di sini hari ini.

Turut hadir Pengerusi Cradle Fund, Datuk Yvonne Chia dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Rafiza Ghazali.

Sementara, Rafiza memberitahu dua program pelaburan baharu itu bertujuan untuk meningkat pertumbuhan syarikat pemula tempatan berasaskan teknologi dan inovasi.

Beliau berkata, dikenali sebagai Program Ignite (CIP Ignite) dan Cradle Investment Program Accelerate (CIP Accelerate), ia diperkenalkan susulan pengumuman tahun lalu untuk meningkatkan lagi Program Pelaburan Cradle 300 (CIP300) dan Direct Equity 800 (DEQ800) bagi memenuhi kumpulan yang lebih luas dengan peruntukan RM26.5 juta.

Jelas beliau, program pendanaan baharu itu mampu memberi manfaat kepada 38 syarikat dalam berdepan situasi mencabar selepas pasca Covid-19.

“Pelaburan Cradle CIP Ignite dirancang sebagai pemberian bersyarat sehingga RM500,000 untuk membantu menyokong syarikat baharu peringkat permulaan yang berasaskan teknologi atau syarikat berkaitan dari universiti atau institusi penyelidikan.

“Pemberian ini dibahagikan kepada dua komponen yang berbeza iaitu CIP Ignite untuk inovasi teknologi mendalam dan CIP Ignite untuk syarikat berasaskan teknologi inovatif yang lain.

“Program pendanaan baharu ini dirancang untuk menciptakan lebih banyak peluang bagi perusahaan tahap awal untuk mengkomersialkan inovasi mereka dan menciptakan nilai di pasaran,” katanya.

Rafiza menambah, CIP Accelerate merupakan sebuah program yang menyediakan pembiayaan hingga RM2 juta dengan fokus sama mempercepat pertumbuhan syarikat teknologi dalam dan spin-off dari universiti dan institusi penyelidikan.

Jelas beliau, untuk meningkatkan potensi kejayaan penerima dana daripada program-program ini, Cradle akan memberikan sokongan nilai tambah dalam bentuk Program Structured Coaching (SCP) di mana penerima dana akan diberikan perkhidmatan mentor perniagaan yang berpengalaman, perkhidmatan tambah nilai lain serta disasarkan peluang latihan untuk mengatasi kelemahan lain.

“Semua yang disediakan ini berdasarkan pengalaman kami untuk meningkatkan kelestarian dan ketahanan.

“Sektor yang terlibat dalam program ini merangkumi Informasi, Komunikasi dan Teknolgi (ICT), Pembuatan dan Kejuruteraan Lanjutan, Keselamatan Makanan dan Teknologi dan Pemacu Sosioekonomi.

“Kedua-dua geran ini disediakan untuk syarikat yang diperbadankan di negara ini dengan pemilikan dan pendapatan tidak kurang daripada 51 peratus rakyat Malaysia dan tidak melebihi RM5 juta.

“Geran baharu telah dikembangkan berdasarkan apa yang telah kami alami semasa pandemik Covid-19.

“Dunia yang kita harungi berubah dengan pesat dan cabaran yang kita hadapi hari ini dan di masa depan hanya dapat di atasi dengan memanfaatkan teknologi dan inovasi jika kita ingin mempercepat pemulihan dan terus berdaya saing.

“Kita tidak lagi mampu ‘berniaga seperti biasa’ untuk mencari penyelesaian inovatif berasaskan teknologi bagi masalah mendesak yang dihadapi oleh Malaysia seperti iklim yang menukar akses ke penjagaan kesihatan, keselamatan makanan dan tenaga,” katanya.

Sementara itu, permohonan dua geran itu boleh dibuat secara dalam talian melalui laman web Cradle di www.cradle.com.my. – MalaysiaGazette