Tunku Alizakri Raja Muhammad Alias.

KUALA LUMPUR – Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) melabur lebih banyak ke luar negara untuk mendapatkan pulangan lebih 4% hingga 5% yang telah dicapai.

Dengan nilai aset sebanyak AS$216 bilion, KWSP telah mengembangkan portfolio globalnya untuk mengekalkan dividen tinggi kepada pencarum-pencarum kerana peluang terhad di dalam negara, kata Ketua Pegawai Eksekutif, Tunku Alizakri Alias ​​dalam wawancara TV Bloomberg.

“Kadar pertumbuhan dana kita melebihi kadar pertumbuhan ekonomi Malaysia. Jadi sama ada kita suka atau tidak, kita harus mula mencari peluang di luar negara,” katanya.

KWSP kini mempunyai hampir 30% pelaburannya di luar negara.

Asetnya meningkat 10.9% kepada RM924.75 bilion pada akhir 2019.

Malaysia kini berada di ambang kemelesetan sementara kerajaan menghadapi risiko penurunan peringkat kredit setelah S&P Global Ratings dan Fitch Ratings menurunkan prospek ke negatif.

Bank Dunia pula menyemak semula unjuran ekonomi kepada pengucupan 3.1% tahun ini berbanding 0.1% kerana wabak koronavirus yang menyaksikan pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan yang menutup aktiviti ekonomi.

Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin telah melancarkan pakej rangsangan sebanyak RM295 bilion untuk menyelamatkan pekerjaan dan merangsang pertumbuhan.

Langkah-langkah itu termasuk pengurangan jumlah caruman KWSP kepada 7% berbanding 11%, untuk membantu meningkatkan perbelanjaan pengguna.

Walaupun masa “sangat mencabar,” KWSP menjangkakan pulangan melebihi 4% hingga 5% untuk keseluruhan tahun 2020 dalam tempoh lima tahun akan datang, kata Tunku Alizakri.

Keuntungan telah melebihi sasaran dalaman kepada purata 2% hingga 2.5% selama tiga tahun.

Tahun lalu, KWSP mengumumkan dividen terendah sejak 2008 kepada 5.45%, dengan dana patuh Syariah sebanyak 5%.

Ia setanding dengan penurunan 6% dalam penanda aras FTSE Bursa Malaysia pada tahun 2019.

“Kami telah mencapai prestasi terbaik yang seharusnya diberikan oleh KWSP,” katanya.

Tambah beliau, KWSP juga akan melabur sebanyak mungkin dalam aset patuh Syariah dan juga aset yang bertanggungjawab terhadap alam sekitar dan sosial, walaupun portfolionya masih terhad, katanya.

Aset-aset ini sesuai dengan profil KWSP kerana kurang kemeruapan dan lebih tertumpu pada fundamental dan kemampanan jangka panjang, tambahnya. – MalaysiaGazette